van B_Watcher

• Recensies in de laatste twee jaar

• Uitstekend

Juweeltje op afgelegen plek -gelukkig maar, anders zou er vast geen tafeltje meer vrij zijn!
Ben hier al vele malen geweest, met verschillende gasten, en elke keer weer ben ik -evenals mijn tafelgenoten- opnieuw onder de indruk over (de constantie van) de kwaliteit, verfijning en smaakvolle aankleding van het e.e.a. Dit restaurant is beslist één van mijn favorieten. De kok is echt een topkok die zich m.i. kan meten met de allerbeste in Nederland. Ik vergelijk nu met een aantal andere restaurants die als echte toppers bekend staan en waar ik ook al wel eens gegeten heb (in Zwolle, in Loenen a.d. Vecht, in Zutphen, in Tolkamer, in Malden), maar naar mijn smaak overtreft dit restaurant die andere...!

Met name het als excellent bestaande toprestaurant in Zwolle (zusje ervan), dat in Zutphen en dat in Malden waren daadwerkelijk ook uitstekend, maar het grote verschil met dit culinaire kleinood in Oud-Zevenaar is: naar die andere gaat een gewone jongen als ik misschien één (of maximaal een páár) keer in zijn leven naar toe -vanwege de navenant hoge TOP-prijzen èn vanwege de naar mijn smaak tè 'hoogstaande' atmosfeer (beetje 'kil-klinisch')- , terwijl de prijzen van Vlees en Vis nog nèt zó zijn dat je hier wel wat vaker -en niet minder heerlijk!- kunt gaan eten. Daar komt nog bij dat Vlees en Vis evenals de andere net zo goed ook chique is maar m.i. juist niet tè: het is er nog steeds gezellig en knus om niet te zeggen romantisch (overigens kan dat m.i. met name de Zutphense ambiance ook niet ontzegd worden), zodat ook de wat meer gewone man of vrouw zich er m.i. thuis kan voelen en zich heerlijk kan laten verwennen. De prettige Oosters-gezellige-maar-beschaafde bediening (o.a. Theo) draagt daar zeker toe bij.

Zijn er dan helemaal geen nadelen aan Vlees en Vis? Wel... doordat Vlees en Vis (gelukkig) de prijzen althans nog een beetje betaalbaar houdt, moeten ze natuurlijk wel èrgens op bezuinigen. Naar mijn gevoel doen zij dat op de veelzijdigheid. Ook de porties (en/of het aantal amuses) zouden wat mij betreft (maar ik ben een echte lekkerbek) net ietsje groter mogen. Om het betaalbaar te houden, moet ik mij althans wel beperken tot een driegangenmenu -en die zou dus wat mij betreft net iets voedzamer mogen uitvallen. Belangrijker is echter de veelzijdigheid en de afwisseling. Als je er langzamerhand vaak geweest bent, gaat je opvallen dat bepaalde gerechten wel héél frequent terugkeren op het menu (terwijl het officieel een verrassingsmenu is). Zo heb ik volgens mij alle keren de afgelopen anderhalf jaar als hoofdgerecht òf diamanthaas (meestal) òf zalm gegeten. Ook de voorgerechten zijn regelmatig de zelfde. En om nog één keer kritisch te zijn (maar nu behandel ik Vlees en Vis ook alsof zij één van die andere Michelinrestaurants is waar ik haar qua kwaliteit dus absoluut mee te vergelijken vind -minimaal een Michelin-vermelding waard!): het hoofdgerecht m.n. de diamanthaas vind ik persoonlijk nog het minst grote succes –minder verfijnd dan alles wat eraan vooraf ging; niet echt wat je noemt een 'boterzacht' stukje vlees dat smelt op je tong...

Ik haast mij om deze recensie wel positief af te sluiten. Want door het kritische geneuzel aan het eind geuit door deze topkritische en zeer selectieve fijnproever-en-lekkerbek ;-) zou je maar zo de samenvatting aan het begin van deze recensie vergeten... niet voor niets kom ik tot nu steeds steeds weer terug bij Vlees en Vis... Eigenlijk komt het erop neer dat ik de hapjes en amuses en de afzonderlijke gangen zo óverheerlijk genieten vind, dat ik iedere keer weer in hoopvolle verwachting ben van “wat zou de kok ons nu weer voor heerlijke (nieuwe) verrassing gaan voorzetten”. En dan moet ik naturlijk niet zeuren dat regelmatig dezelfde hapjes of gerechten terugkeren: ze zij namelijk wel héél erg smaakvol en bovendien exquise opgediend...

Samengevat: Vlees en Vis is een absoluut toprestaurant. De kok is echt een topkok die zich m.i. kan meten met de allerbeste van Nederland. Minimaal een Michelin-vermelding waard. Als ze nu maar niet de prijzen gaan verhogen... Laat de gewone (maar beschaafde) man en vrouw er alsjeblieft ook gewoon kunnen blijven komen -want juist dat draagt bij aan die prettige en ongedwongen sfeer!

• Recensies in de laatste twee jaar

• Goed

Al vele keren hier geweest, tot nu toe altijd met veel genoegen.

De chef-kok straalt helemaal uit dat hij ervan geniet om je iets lekkers voor te zetten en dat is dan ook precies wat keer op keer weer gebeurt. Of het nu een eenvoudig maar met zorg bereid kersvers warm vloerbroodje betreft of een uitgebreide hoofdmaalijd, tot nu toe vonden mijn mede-tafelgenoten en ik de kwaliteit ver bovengemiddeld.

Daarbovenop komt nog de prettige bediening en de heerlijk relaxede sfeer van het buitenterras (binnen is het zeker ook niet ongezellig; maar daar zou o.i. de sfeer nog iets verbeterd kunnen worden door een paar eenvoudige wijzigingen in de aankleding). Zowel binnen als buiten treft het fraaie uitzicht over de Rijn; dat alles temidden van een mooie zeer rustgevende natuur.

Heerlijk ook om even langs te gaan als je op de fiets passeert, bijvoorbeeld om 's zomers of 's winters even uit te rusten op het (bij fris weer verwarmde) terras.

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Ach, met sommige critici van hieronder zijn wij het wel eens dat sommige gerechten op het eerste gezicht iets voordeliger geprijsd zouden kunnen zijn. Aan de andere kant ligt deze (pracht)plek ook wat afgelegen, waardoor het in zo'n kwaliteitsrestaurant gemiddeld wat minder druk is dan midden in stad of dorp. Ik kan me voorstellen, om de kosten eruit te halen, dat de prijs per gemiddelde maaltijd dan ietsje hoger uit moet vallen. Daar krijg je vervolgens wel veel voor terug!!

Niet voor zeurpieten of haastmakers, wel voor levensgenieters.

IENS bestaat 15 jaar!