a TripAdvisor company

van kritischegenieter

kritischegenieter

Topdiner in een eetcafé. Dat is de typering van de maaltijd bij Effen Grijs. De locatie is qua inrichting eenvoudig, de tafels basic gedekt (maar wel mooie grote wijnglazen!).

De bediening is welwillend, vriendelijk, maar etaleert geen culinaire deskundigheid. Op zich wel verfrissend: kwaliteit zonder opsmuk.

En de kwaliteit zit in de maaltijd zelf. Lekker brood vooraf met mooi 'smeerseltje' (doperwten, mooie olijfolie). Gekozen voor makreelfilet, aan een kant heel kort gegaard. Mooi gerecht, geweldig gepresenteerd. Daarna lende van ibericovarken, optimaal gegaard geserveerd met mousseline (zeer goed op smaak en mooi van consistentie) en mosselen. Zeer verrassend!

Qua wijn: keus uit verschillende wijnen, zonder opsmuk en/of toelichting gepresenteerd. Bij wart doorvragen lijkt de wijn(-spijskennis) nog een aandachtspuntje. Of past het bij deze formule omdat aan de gast te laten? Ook goed, wat mij betreft!

Voorts een kaasverzameling. Mooi gepresenteerd, met goede 'bij-effecten'.

Nagerecht met diverse bereidingen van sinaasappel: prima!

Ik wordt blij van dit niveau voor het bedrag dat daarvoor wordt gevraagd. Ik kom terug!

Gegeten op 16 april 2015

kritischegenieter

Truffels is verhuisd. Dat is mogelijk al ouder nieuws, maar voor mij was het de eerste keer in de nieuwe locatie. En die is geslaagd. mooie donkere tonen, goed afgestemd wat een harmonisch gevoel oplevert. FIJN!
De maaltijd was als altijd erg goed. We gebruikten alle gangen behalve de kaas.

Zeebaars mooi gegaard en gepresenteerd. Schelvis ook prima. Zwartpootkip van de green egg mooi gecombineerd satésaus en met een gerookt ei. Borst droger dan ik lekker vond.
Lam heerlijk. En dessert zowel fijn van smaak als prachtig gepresenteerd.

De zorg aan tafel ouderwets, met veel aandacht voor wijn-spijs en zeer adequate toelichting. Fijn dat 'chauffeursglazen' worden gefaciliteerd!

Gegeten op 14 april 2015

kritischegenieter

Hernieuwd bezoek aan een oude bekende. Dat was de intentie van ons bezoek. De ambiance was niet gewijzigd, een oud Amsterdams pand dat als herberg in tijden her niet zou hebben misstaan.
De ontvangst was wat onwennig. Dat was ook het geval bij de bediening die avond. Of een - stage lopende?- juffrouw met de beste bedoelingen ( maar niet immer handig) of een routinier met vertoonde sleetsheid.
De menumogelijkheden leken aangenaam, maar de uitvoering viel tegen. De schuimige soep van strandkrabben miste uitbundig schuim en was niet op smaak. Specialiteit broodje half-om-half ( brioche met eendenlever en kalfspastrami) stelde teleur: weinig eendenlever doorgebakken tot droog en het broodje ook te droog. Hoofdgerecht schouder van zuiglam. Doorgeslagen vlees, niet op smaak.
Eigenlijk was de charcuterie het enige dat niet teleurstelde. Maar ja, daar doe je als kok niet veel meer aan dan snijden.

Al met al: aan de bak voor keuken en bediening!

Gegeten op 23 maart 2015

Gegeten op 2 oktober 2014

Gegeten op 23 augustus 2014

kritischegenieter

Strandtent in Long Island achtige sfeer. Intussen een keer of vier 'gebruncht'. Lunchgerechten clubsandwich en uitsmijter prima. Bediening mag attenter.

Gegeten op 16 augustus 2014

kritischegenieter

Een snelle lunch werd een prettige ervaring. Ik at uiensoep, klassiek goed gevuld met uien en goed op smaak. Garnituur van brood met olie, boter en een heerlijke frisse dressing, die een extra smaakelement aan de beleving toevoegde.
Prima ervaring.

Gegeten op 17 augustus 2014

kritischegenieter

Het perfecte zomeravond diner, dat was de beleving die post vatte op 1 augustus jongstleden. De ondergaande zon boven de weilanden als ambiance op het terras. Op de situatie aangepaste gerechten, geserveerd met een hartelijkheid die de Vijf Sinnen eigen is maar niet vaak elders zo wordt aangetroffen.
Een geamuseerd begin met ei met truffel. Daarna frisse komkommer-doperwtensoep. Verfijnd in combinatie met de Hollandse garnalen. De pasta met heel dungeschaafde truffel (meegevoerd vanuit Italië naar wij begrepen) was verfijnd...de truffel als touch in plaats van-zoals vaak- overheersend. Een mooi groot stuk kalfsribstuk als smaakvol hoofdgerecht.

Opvallend is dat het niveau van het diner niet wordt weerspiegeld in het niveau van de rekening. We hadden een top avond voor een zeer redelijk bedrag.

Gegeten op 1 augustus 2014

kritischegenieter

Enige tijd geleden hier gegeten en toen niet ronduit enthousiast. Hoe anders was dat vanavond. Uiterst vriendelijke en capabele bediening. Inktvisringen optimaal, dus geen dikke deeglaag en daardoor mooi tot zijn recht komende inktvis.
Heerlijk bereide biefstuk, mals en mooi van smaak. En de pasta van disgenoot ook helemaal goed.

Fijne revanche ! Ga zo door!

Gegeten op 30 juli 2014

kritischegenieter

Het was weer tijd voor ML. Als regelmatige doch niet frequente bezoeker van de restaurant in de binnenstad van Haarlem is het wisselen van de seizoenen een mooie manier om een integraal beeld van de veelzijdige mogelijkheden te ontwikkelen.

Dit keer een zwoele zomeravond op het terras.

We kozen voor het zeven gangen culinaire menu. Een mooie volgorde van op de weersomstandigheden aangepaste gerechten, alle zeer mooi gepresenteerd en gebruik makend van de smaak en textuur combinatiemogelijkheden van de gebruikte ingrediënten. Opvallend is het gebruik van jus en sauzen, die inderdaad elke keer een verrijking opleveren van de smaakbeleving.

Tezamen met onze honden (die liefdevol werden voorzien van water) hebben we genoten van deze culinaire prestatie, zorgzame bediening en geweldige plek.

Gegeten op 22 juli 2014