van kritischegenieter

• Recensies in de laatste twee jaar

Bos is eenvoudig ingericht, maar gezellig. De overzichtelijke menukaart bood klassieke seizoensgebonden gerechten met internationale invalshoeken. Gestart met een trio van kroketten: een gevarieerd smaakpalet. Daarna een hertebiefstuk: mooi rood, groot stuk, krachtige saus, overheerlijke puree. Ook de biefstuk stroganoff en de lamsbout werden door disgenoten prima gewaardeerd. Toetjes waren prima. Gastvrijheid top, vriendelijk voor ons en de twee grote honden. Prima avond!

Gegeten op 4 december 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Da Alfio bood een vriendelijk welkom. Na opname van een drankje werd ons heerlijk stevig, naar verluid zelfgebakken, brood met kruidenboter geserveerd. We vroegen om olijfolie, naar onze mening in een Italiaanse context een betere begeleider van brood. We kregen twee soorten, een geparfumeerd met peper, de ander voorzien van kruiden en zout. Prima! Als voorrecht aten we ruim belegde bruschetta (met zalm) en een antipasto proeverij. Ruime portie, mooie kwaliteit. Weer prima! Pasta met tomatensaus en gehaktballetjes was goed van smaak en structuur, ouwel de gehaktballetjes wat erg groot/stevig werden bevonden. De kalfsentrecote met gorgonzola was een beetje teleurstellend. Dunne plakjes waardoor het mooie van het vlees niet tot zijn recht kwam, een overdaad aan gorgonzola die daardoor te veel overheerste. De garnituur bestond uit in de oven opgewarmde aardappeltjes met tijm, met kaas oversmolten te gare witlof en courgette. Ook al niet om over naar huis te schrijven. Vandaar het resultaat in de score.
De bedienende dames waren uiterst vriendelijk maar kwamen net iets tè vaak vragen of het allemaal goed ging. Qua intentie prima, maar de uitvoering behoeft qua subtiliteit en finesse nog wat oefening.

Gegeten op 25 november 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Het is een feestelijke ervaring om, ongeveer een jaar na het vorige bezoek, te gast te zijn bij de Open Keuken. Drie heren en twee grote honden werden vriendelijk ontvangen. De sfeer van het restaurant was, met opschilder- en het minimaliseren van de decoraties luchtiger. Wat mij betreft een positieve ontwikkeling. Ronduit positief verrast waren we door de kaart en wat zicht daarvan materialiseerde ter tafel. Een lekkere amuse van lauuwarme zurkool met een in komkommerrolletje geserveerde zalmstukjes vormden de verrassende opening. Daarna genoten we van een ruimhartige carpaccio en voor de anderen een combinatie van dungesneden ribeye en zachtgegaarde makreel op een salade van aardappel en appel. Interessante keus en uitstekend bereid. De tournedos werden vergezeld van goed bereide sauzen. Ikzelf genoot van 400 gram ribeye, mooi rood bereid zacht vlees geserveerd met een heerlijke kalfsjus. Op een etagière troffen we gebakken kriel en een verrukkelijke 'appelcompôte' van dungesneden appelschijfjes, zo bereid dat de mooie smaak goed combineerde met de textuur van de appel (dus niet 'stukgekookt').
Al met al: mooi bereide gerechten met pure smaken, geen opsmuk maar wel goed gepresenteerd, fijne bediening en een prettige ambiance.

Gegeten op 22 oktober 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Harlingen herbergt het voorbeeld voor "all you can eat". Frish'n Dish is een prettig ingerichte gelegenheid, met op de 'infrastructuur' twee aanmerkingen: de houten stoelen zitten niet comfortabel en als je, met de wind van vandaag, in de buurt van de deur zit dan is er een koude luchtstroom.
Voor de rest alleen maar goeds: de formule all you can dat biedt vijf gangen met de mogelijkheid voor twee gerechten per gang. De kaart biedt keus uit alle werelddelen, waarbij zowel de bereiding als de presentatie van hoog niveau is. De start met oesters ( niet standaard op de kaart) was fijn. Klassiek op ijs geserveerd met vinaigrette, citroen en verse peper. Ik heb mij vergrepen aan twee porties.
De daarna volgende kleine gerechtjes : zalm op toast, eend, babi pangang, tempura zijn allen top bereid en mooi van smaak. Het toetjestotaal (een proeverij was mijn deel) was heerlijk. Spekkoek met kaneelijs, baklava en nog drie andere gerechtjes waaronder aardbei werden bijna allemaal vergezeld van een mini quenelle van huisgemaakt ijs.

Qua bereiding top, qua bediening gastvrij, lekkere wijn ter combinatie en een (hond)vriendelijke ontvangst.
Deze kwaliteit voor een all you can eat prijs is fenomenaal.

Gegeten op 13 oktober 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Na lang weer eens 'geland' bij de Vijf Sinnen. Het ruime, Engels klassiek ingerichte restaurant , biedt volop comfort. Kevin kookt in de ruimte, op een 'ouderwetse' kachel die zeer nauwkeurig spelen met temperaturen mogelijk maakt.
Uiterst bekwame en zorgzame bediening maakt de ervaring optimaal.
We werden verwelkomd met huisgecaramelliseerde notenmix en enkele kleine hapjes, waaronder uientaart. Als amuse een mooie bouillon van bospaddestoelen met gnocchi.
Het voorgerecht, gekonfijte tamme eend met een salade van snijbonen, was mooi zacht en ging vergezeld van een Baskische versterkte wijn. Een zeer goede combinatie. Het vervolg van gesmoorde kalfstong bleef in deze 'traditie'. Zacht, mooi van smaak en een mooi combinatie met preistamp.
Hoofdgerecht was boterzachte maar niet uit elkaar vallende sukade met een heerlijke ragout van paddestoelen in combinatie met bavette.
Een mooi nagerecht , vooraf gegaan door een ook heerlijke dessertamuse.
Topdiner, vergezeld van bijpassende wijn en mooi aangepast aan het seizoen.

Gegeten op 11 oktober 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Het Chef's menu van het restaurant van Stempels biedt veel kwaliteit voor een redelijk bedrag. Het begon met een amuse: een gazpacho van biet, vergezeld van een gepoft krokantje met puntjes eendelever, gepresenteerd op en stukje kienhout, dat alles gelegd op een dubbelglazen 'dienblaadje' gevuld met groen. Mooi van presentatie, goed van smaak. Het voorgerecht was een klein bordje van dungesneden coquilles met diverse soorten/bereidingen van tomaat. Een mooie frisse combinatie. Vervolgd door zeebaars vergezeld van heerlijk fris groen. Als hoofdgerecht tamme eendeborst (iets te droog, waardoor een 8 voor het eten in plaats van een 9), waarop gepofte rijst (geen smaaktoevoeging, wel een 'knappertje') en vergezeld van een mooie jus en diverse bereidingen van meiknol.. Het nagerecht was in deze -kwaliteits-lijn. Een soort van langwerpige tompouce geflankeerd door filodeeg, mooie presentatie en smakelijk. Het restaurant is mooi (hoewel jammer van de wat 'smal gesneden' stoelen, die afbreuk doen aan mijn zitcomfort). De bediening is voorkomend, zorgvuldig, deskundig en zorgzaam voor de hond, wat een extra aanbeveling oplevert. Een goede plek!

Gegeten op 22 juli 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Warm decor voor een koude dag. Vriendelijke bediening. Kaart met gekke en kwalitief hoogstaande hapjes, zoals zelfgemaakte gehaktbal, die echt lekker was. Qua eetaanbod tref je hier hogere kwaliteit, onder door gebruik te maken van topproducten uit Nederland als wordt van Brandt & Levie. Aan de bereiding wordt de nodige aandacht besteed, de presentatie is 'eenvoudig doch voedzaam'. Prima tent

Gegeten op 3 januari 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Lunch bij podium Mozaïek is een gezellige en goed verzorgde ervaring. Je kunt diverse lunchgerechten bestellen. Ik koos voor een salade met geroosterde groenten. Heerlijke verse ingrediënten, geroosterde kaas en geserveerd met lekker brood. De omelet van mij tafelgenoot was prima bereid! De koffie was uitstekend, de bediening vriendelijk en zorgzaam. De prijs/kwaliteit is de basis voor het hoge cijfer voor de maaltijd.

Gegeten op 10 juli 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Deze zelfs met slechter weer drukbezochte strandtent draait om surfen en surfers. De accommodatie biedt bescherming tegen de harde wind, behalve als de deur naar het terras opengaat. Enige logistieke routing zou de beleving ten goede zijn gekomen. De inrichting is verder eenvoudig, op het Spartaanse af. De prijzen voor hetgeen geboden wordt zijn gematigd, de eetervaring houdt daarmee gelijke tred. De bedienende jongeman compenseert met vriendelijke en adequate aandacht.

Gegeten op 4 juli 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Mooi plekje aan de oude sluiskolk in Spaarndam. We konden buiten eten hetgeen gezien de weersomstandigheden een prima optie was. Voorts werd er liefdevol gereageerd op en gezorgd voor onze (grote) hond. Dus zowel qua plek als qua service een prima ervaring. De eetervaring week hiervan af. De formule met meerdere kleine(re) gerechtjes is prettig. Het gaat mis in de uitvoering. Gefrituurde uienringen waar de ui niet meer te vinden is. Sla met bruine rafelrandjes. En verschillende andere signalen van kokshaast en slordigheid waardoor de culinaire kwaliteit achteruit gaat. Graag meer aandacht daarvoor!

Gegeten op 14 juli 2013

IENS bestaat 15 jaar!