a TripAdvisor company

van kritischeter

kritischeter

Leuk, klein restaurant met hele attente bediening die goed weten wat ze serveren. Veel mensen hebben ons dit restaurant aangeraden, dus het werd tijd! We beginnen met een plankje charcuterie en dat begint spectaculair met eendenhartjes, rundertong en pastrami. Gedurfd en lekker. In de bijna 9 gangen daarna, inclusief amuses, krijgen we in het zomermenu het ene na het andere prachtige gerecht voorgeschoteld. Het ziet er supermooi uit met hele verse en soms bijzondere seizoensproducten. Denk aan poeder van zeekraal, gefermenteerde dennentopjes etc. De Nordic Cuisine lijkt een inspiratiebron. Daarbij worden wijnen geschonken met een mooi verhaal. Na 9 gangen is onze conclusie echter dat het er fantastisch uitziet en het verhaal erbij erg leuk en mooi is, maar of we nu echt lekker gegeten hebben? Nee, eigenlijk niet. Sorry. De smaken zijn bijzonder en de combinaties zeldzaam en gedurfd. Maar echt lekker vonden wij het vaak niet. Naar onze mening zijn de chefs in dit zomermenu een beetje doorgeslagen met bijzondere combinaties verzinnen en is het woord 'gewoon ook lekker' daarbij af en toe een beetje verdrongen. Wil je prachtige gerechten en een leuk verhaal? Dan is Vaartsche Rijn jouw restaurant. Wil je echt lekker eten, dan kun je op andere plekken in de stad simpeler en lekkerder eten. Iets te veel poespas naar onze mening.

Gegeten op 7 juli 2016

kritischeter

Al vijf keer heel erg goed gegeten bij Rivers Marnemoende... Het blijft goed en we zijn altijd enthousiast, vooral door de verrassingsmenu's die regelmatig voordelig via Groupon of soortgelijke sites worden aangeboden. Gerechten zijn bijzonder mooi opgemaakt en altijd goed op smaak. Ik vraag me dan ook af hoe het komt dat sommigen gasten zeer negatieve recensies plaatsen. Ik denk dat dat komt omdat het een restaurant is waar je vrij luxe, maar betaalbaar kunt eten, op een goed niveau... Simpele schnitzels en biefstukken zul je er niet zo snel aantreffen, maar bijvoorbeeld wel rauwe rundertartaar met een krokant, gepocheerd eitje, varkenswang met risotto en eendenborst met bietencrème en spruitjes. En de ietwat vreemde eend in de bijt, de Tom Kha Gai, een Thaise soep van kip en kokosmelk met gamba's, was ook echt fantastisch op smaak! Wij rijden er een paar keer per jaar speciaal voor naar IJsselstein, terwijl er toch ook nog genoeg restaurants in Utrecht zijn, maar Marnemoende stelt nooit teleur. Als er dan verbeterpunten zijn is het aan de kant van de bediening die nog iets actiever kan zijn in de uitleg bij gerechten en het bijschenken van wijnen... Aanrader!

Gegeten op 29 januari 2016

kritischeter

Mooie, ruime locatie op urban locatie. Een oude kantine met nog veel authentieke elementen en een beetje in de seventies stijl. Om half 8 gereserveerd en met zijn tweetjes gekozen voor het 3-gangenmenu. Vooraf nemen we de skrei / witlof / kokkels en de groene kool / witte bonen / geitenkaas. Ook nemen we er een wijnarrangement bij. Na een uur krijgen we het voorgerecht, de bijpassende wijn is inmiddels al op, maar dat wordt op vraag bijgeschonken. Lekkere wijnen met mooi verhaaltje erbij van de gastheer. De skrei is rauw en vers, maar met een iets te zoute ansjovisdressing. Maar het gerecht ziet er mooi uit en de smaakcombinaties zijn bijzonder. Het ei is mooi zacht gepocheerd en de combinatie met de kool, de bonenpuree en oude geitenkaas doet het goed. Jammergenoeg moeten we nu weer een uur wachten op de volgende gang. De glazen blijven leeg en worden pas weer gevuld als het hoofdgerecht om 21.45 uur op tafel komt. We kiezen de kalfswang / knolselderij / laurier en de heilbot / spruiten / hollandaise. Alle onderdelen van het gerecht zijn heel goed op smaak. Bij de kalfswang een hele lekkere madeirajus, maar venkel in plaats van knolselderij. De heilbot was wat flauw en de amandelkorst proefde ik nauwelijks, maar de heerlijk spruitjes, de aardappelen en de nootachtige hollandaise maken veel goed. Gastheer staat open voor kritiek en je merkt dat het restaurant echt in opbouw is en dingen nog moet perfectioneren. Bediening is goed op de hoogte van wat ze serveren en heeft een informele, vriendelijke stijl. Kaasplankje van regionale kazen ook erg goed met een goedd dessertwijn. Verbeterpunten zijn de snelheid, wachten is niet zo erg, maar schenk dan de wijn even bij. Het mag iets warmer in het restaurant, net is iets te fris. De flow lijkt een beetje te missen in de open keuken, het lijkt of de koks nog niet volledig op elkaar zijn ingespeeld, het is nog geen geoliede machine. Pluspunten: personeel heeft kennis van zaken, leuke locatie, goed eten, goede akoestiek, mooie wijnen, houden rekening met allergieën en is oprecht geïnteresseerd en staat open voor kritiek. Een mooie aanwinst voor Utrecht als er iets meer vaart in komt!

Gegeten op 22 januari 2016

kritischeter

Lekker gegeten met een groep collega's van 10 personen. Fijn dat we met zo'n groep gewoon a la carte kunnen bestellen. Wat eigenlijk direct opvalt aan Lust is de onervaren, veelal jonge bediening. We krijgen ze allemaal aan tafel en ze zijn nauwelijks op de hoogte van de gerechten, iets wat in een restaurant op dit niveau niet zou mogen. Zo moeten we bijna schreeuwen om de bestelling door te geven, omdat de serveerster aan één kant van de tafel blijft staan. Bij vragen over de gerechten weten ze vrijwel niets te vertellen. En ook bij het uitserveren komt er geen toelichting. Daarnaast gaat er ook iets fout: we vragen naar de vis van de dag, dat blijkt snoekbaars en heilbot te zijn. De heilbot staat echter ook als voorgerecht op de kaart. 2 personen kiezen dit voorgerecht als hoofdgerecht en 2 personen kiezen de heilbot als vis van de dag in een hoofdgerecht. Beide gerechten blijken hetzelfde te zijn. De serveerster beaamt dat ook: vis van de dag en het voorgerecht met heilbot zijn hetzelfde. Vreemd: je bestelt de vangst van de dag en krijgt een voorgerecht van de vaste menukaart. Maar goed... Los van dit foutje mag er aan de bediening en service echt nog iets gedaan worden. Het eten daarintegen is erg goed. De vrij jonge koks in de keuken kunnen het prima aan. Ik neem (van de grote kaart) de coquilles met buikspek en dus de heilbot als dagvis. Coquilles zijn perfect gebakken, bijna rauw en met lekker knapperig buikspek. De heilbot is mooi zacht gepocheerd en wordt met een paar vongole en een lichte gort geserveerd. Het dessert: wentelteefjes van suikerbrood is lekker, maar de witte chocolademousse is op zich goed, maar te veel en te machtig. Kortom een goed restaurant waar je lekker kan eten, maar waar de jonge, onervaren bediening nog moet leren. Of Lust moet gewoon wat oudere gastheren/gastvrouwen aannemen die hun vak verstaan. Dat maakt een avondje uit eten al voor 50% goed, want aan het eten ligt het niet bij Lust.

Gegeten op 10 december 2015

kritischeter

Fijn Italiaans restaurant op leuke plek in de stad. Inrichting niet heel bijzonder, maar het is dat wel. Wij komen zelf uit Utrecht en daar is qua Italiaanse keuken weinig te beleven, dus we waren prettig verrast door het eten bij Assaggi. Vooraf de antipasti misto die hoort bij de Iens Dinerdeal die we hebben gereserveerd. In 2 gangen krijgen we koude en warme antipasti geserveerd. Opvallend is de heerlijke vitello tonato, de caponata van aubergine en de coquille met spek. Alle gerechten zijn vers en bijvoorbeeld niet koelkastkoud wat je vaak ziet bij antipasti. Lekker brood erbij met goede tapenade van zwarte olijven. Je merkt direct dat de smaken hier goed zijn. Als hoofdgerecht kiezen we de Saltimbocca ala Romana en de Linguine met verse kreeft. De Saltimbocca is zoals ie hoort, maar zoals ie niet vaak gemaakt wordt. Goed op smaak, maar iets te zout door de ham. De Linguine met kreeft is fantastisch! Veel smaak en een verse, halve kreeft die je zelf mag kraken en leegpulken! We sluiten af met tiramisu en een torta met merengue. Beiden flinke porties, glaasje limoncello en vin santo van het huis erbij. Ook een goede biologische rode wijn Nero d'Avolo bij de gerechten. De bediening is informeel, heel Italiaans en vriendelijk. Het deed mij denken aan de drukke, maar altijd goede trattoria's die je Italië veel ziet. Dus niet echt romantisch dineren bij kaarslicht en pianomuziek, maar wel heel goed eten in een drukke, gezellige setting. En uiteindelijk betaalden we slechts 90 euro inclusief wijn en water met zijn tweetjes, geen geld voor deze kwaliteit.

Gegeten op 12 december 2015

kritischeter

Mooie locatie direct aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Grotendeels gericht op buiten zitten, maar ook binnen een leuke kantine-achtige eetzaal en bar. De kaart is beperkt: 3 broodjes, wat salades en hamburgers. We gaan voor de hamburger Double Trouble en de salade met geitenkaas. Voor de kleine een pannekoek. De hamburger is oké, al is het Angus-beef wel helemaal grijs doorgebakken. Iets rosé was lekkerder geweest. Lekkere pulled pork erbij. De friet is goed, met het schilletje er nog bij. Rode koolsalade is niet vers, er zitten bruine stukjes tussen. En blijkbaar waren de vijgen op, want die zijn vervangen door tomaat (?). Ook de muntthee is op. Navraag leert ons dat de bestellingen nog niet binnen zijn (tip: er zit op 5 minuten lopen een goede Turkse groentewinkel). Dat verklaart waarschijnlijk ook de oude rode kool. Verder is de salade erg saai, wat krulsla, geitenkaas, tomaten en een een lekkere dressing. Een beetje brood erbij zou fijn zijn. De pannekoek is helemaal treurig, het is meer een crepe, heel klein en dun, blank van kleur. En dat kost dan 5 euro. Onze dochter laat hem staan.
Het valt allemaal wat tegen. Een leuke tent om wat te drinken op een mooie plek, maar je kunt in de buurt leukere, betere en betaalbaardere eettentjes vinden.

Gegeten op 15 mei 2015

kritischeter

Vierde keer dat we dit restaurant bezoeken. En ook deze keer zijn de gerechten weer van een hoog niveau wat betreft prijs/kwaliteit. Alle gerechten zijn altijd heel mooi en netjes opgemaakt en elk onderdeel is goed op smaak gebracht. We hebben hier alle keren met een Groupon-aanbieding gegeten en vaak vallen die aanbiedingen een beetje tegen, omdat je toch minder keuze hebt of enorm moet bijbetalen voor water/brood etc., maar niet bij Marnemoende. We krijgen het 3 gangen Menu van de Chef dat we uitbreiden naar 4 gangen. Vooraf smaakvol varkensvlees met avocadocreme en ingelegde groenten, prachtig opgemaakt bord en mooie smaken. Daarna een seizoenssoep van asperges, met Pieterman (vis). Soep ook weer goed op smaak met witte en groene aspergepunten. Pieterman iets droog, maar goede smaak en op huidje gebakken. Hoofdgerecht is eendenborst, mooi rose en mals, met aardappelgarnituur en ratatouille. Het ziet er weer prachtig uit. Chocoladesouffle is machtig, warm. Het koude limoensorbetijs contrasteert er heel fijn mee. Toptoetje. We hebben wederom erg goed gegeten bij Marnemoende, daarom die negen voor het eten. Bediening is wat minder sjiek dan eerdere keren, waarschijnlijk omdat het publiek nog niet specifiek voor het goede eten komt, maar omdat ze met hun boot in de jachthaven liggen. Dat maakt Marnemoende soms onbegrepen, lees ik in de recensies. Je komt hier voor een culinaire avond op goed niveau, niet om snel een simpel biefstukje met patat weg te werken (al kan dat wel). De wijn wordt royaal ingeschonken in grote glazen (die wel aan vervanging toe zijn). Kraanwater wordt, zoals het hoort, gratis bij het eten geserveerd. Niet alle tafels zijn even gezellig qua setting en er lagen nog wat dooie vliegjes in de vensterbank, maar Rivers Marnemoende is ons altijd uitstekend bevallen en we gaan er zeker weer eten in de toekomst.

Gegeten op 13 mei 2015

Gegeten op 3 mei 2015

kritischeter

We hebben lekker geluncht bij De Reunie. We nemen een broodje gezond, de huisgerookte gravad lax op brood, de bouillabaisse en de tomatensoep. Alle gerechten zien er vers en mooi uit en de porties zijn goed. De bouillabaisse was eigenlijk geen echte bouillabaisse, maar meer een romige vissoep met zalm en garnalen (de beloofde mosselen ontbraken). De vissoep heeft een mooie, krachtige vissmaak. De huisgerookte zalm is lekker zoet en wordt mooi geserveerd op dikke plakken bruin brood met verse salade en kappertjes. Broodje gezond zoals het hoort met ham, kaas, verse salade en ei. De simpele tomatensoep is krachtig van smaak en lekker zoet. Alles ziet er vers uit en smaakt ook zo. Inrichting is type bruin café, vriendelijk personeel, het eten is op goed niveau voor vriendelijke prijzen.

Gegeten op 1 februari 2015

kritischeter

Hele lekkere zelfgemaakte patat bij deze nieuwe snackbar in Lombok. Mooi bruin gebakken, knapperig, goede aardappelsmaak. Daarnaast veel zelfgemaakte snacks zoals de gehaktbal uit de jus en het stoofvlees. De Hamburger Roel (vernoemd naar de vorige eigenaar) is een enorm belegd broodje met een hamburger van de plaat, verse sla en komkommer, gebakken ei en plakjes spek. En dat alles voor vriendelijke prijzen. Ondanks de vele snackbars in de buurt steekt de Hollandsche Hoek er in kwaliteit, klantvriendelijkheid en eenvoud ver boven uit!

Gegeten op 11 januari 2015