Hi there, we also have an English version of our website! Switch to english.

van kritischeter

kritischeter

Hier kun je gewoon goed eten en heel betaalbaar. Wij namen de vleesspies en de entrecote met champignons. Vleesspies was lekker gekruid en heel sappig vlees, ook de kip. De entrecote was op verzoek nog mooi rood en je kreeg de keuze of ie in de pan of op de grill gebakken moest worden. Het garnituur bestaat uit veel lekkere klassieke groente, zoals spruitjes en bloemkool. Daarbij worden lekkere gebakken aardappelen en friet geserveerd. Erg vriendelijke bediening, je voelt je hier welkom.

Gegeten op 13 november 2014

kritischeter

Een wat luxere Italiaan (geen trattoria) met nette, vriendelijke bediening. Buiten de kaart om kiezen we voor de Bresaola en van de kaart de Vitello Tonato. Mooi opgemaakte, grote borden met een goede salade en ruime porties. Lekker. Daarna gaan we voor een pizza. De pizza´s zien er in eerste instantie goed uit en er is veel originele keuze. Groot en een flinterdunne bodem. Wat mij betreft zelfs iets te dun, omdat het vocht in de bodem overheerst. Ik ga voor de Pizza Angelo´s, omdat ik nog nooit een pizza heb gehad met eekhoorntjesbrood en truffel. Een bijzonder combinatie. Helaas is het ´gebakken eekhoorntjesbrood´ niet vers gebakken, maar komt het uit een blik of pot. Het is slijmerig, heeft veel vocht opgenomen en en de smaak is sterk, maar heel anders dan vers eekhoorntjesbrood. Eigenlijk overheerst die geconcentreerde sterke smaak de hele pizza waardoor het als geheel tegenvalt. De pizza Ortolana is wel gewoon goed met lekkere gegrilde aubergine en courgette. Angelo´s belooft veel goeds en volgende keer gaan gewoon we voor een andere pizza. Top!

Gegeten op 13 juni 2014

kritischeter

Vaak bij Lo Stivale geweest, maar de laatste twee keer viel het tegen. Dat komt vooral door het volproppen van het restaurant. Je zit echt op 30 cm schouder aan schouder te eten met de andere gasten. Ja, het is een kleine tent en dat heeft ook z´n charmes, maar als het eten dan ook niet meer zo goed is als ´vroeger´, dan gaan we volgende keer liever ergens anders heen. Het jarenlange succes lijkt bij Stivale te zijn doorgeslagen in een passieloze routine. Het begint steeds meer een Italiaan te worden die er in Amsterdam al veel te veel zijn rond de grote pleinen. Ok, het eten. De bruschetta was overigens wel bijna perfect, iets te zwart gegrilde stukjes brood, maar met verse tomaten, olijfolie en veel knoflook. Heerlijk. De antipasti is heel basic, gewoon vleeswaren op een bord, verder niks. Ook geen brood erbij. De soorten pizza´s die je kunt kiezen zijn, zoals het hoort in Italië, eenvoudig, maar gebruik dan wel gewoon goeie mozzarella i.p.v. Hollandse, vette kaas. Jammer, jammer. Het is dat we niet zoveel tijd hadden, want de speciale gerechten op het krijtbord leken veelbelovend (o.a. carpaccio van zwaardvis en een vissoep), maar ik weet niet of Stivale nog een kans van ons krijgt, omdat het er steeds minder wordt. Johannes van Dam draait zich om in zijn graf, tijd voor een nieuw Italiaans toptentje in Amsterdam.

Gegeten op 9 juli 2014

kritischeter

Alsof je in Indonesië ergens diep weggestopt in een winkelcentrum een restaurantje bezoekt, zo ligt ook Toko Mitra erbij in hartje Utrecht. Een soort grote kantine met koelvitrines en wat geïmproviseerde Indische versieringen. Je komt er alleen voor het eten. Bord leeg is weggaan. Het zit er wel vaak vol met Indische mensen, dus dat eten belooft wat goeds. Wij doen een late lunch. De kaart is al jaren hetzelfde en biedt weinig vernieuwing. Geen weekschotel of meekoken met het seizoen bij Mitra, dat is wel jammer natuurlijk. We gaan voor de Risolles Pedis, een gefrituurd flensje met een runderragout. Best lekker, beetje pittig en goed op smaak. De Soto Ajam ziet er mooi uit en heeft ook een goeie, geconcentreerde smaak waarin het citroengras goed te proeven is. Simpel bord soep met een eitje en tauge. We besluiten met een Pisang Goreng, die wat cake-achtig is, maar prima. Cassis en cola uit een blikje. Volgende keer de Rames-schotels uitproberen. Gezellig is het er niet, tl-verlichting, koelvitrines, een wat smoezelige keuken. Het schoonmaakapparaat voor de vloer staat gewoon in het restaurant geparkeerd. Je moet er een beetje de charme in zien die de meeste restaurantjes in Azië hebben en dan is Mitra een leuk tentje met vriendelijk personeel waar je voor weinig een bord eten kan krijgen.

Gegeten op 12 juli 2014

kritischeter

Op een zondagavond was er volop ruimte om met acht man te eten. Mijn vorige ervaring bij Broers was niet heel goed, want de kroketten bij de lunch waren toen nog bevroren van binnen. Ik ging nu als diner voor de hamburger, die lekker dik was, maar meer leek op een gehaktbal, wat het eten op een broodje nogal lastig maakt. Hij was nog wel licht rosé, maar het broodje was te droog. Niet vers en te lang onder de grill om er nog wat van te maken. Ook het beleg is niet erg origineel, plakje tomaat, kaas en uitgedroogde komkommer (tijdje geleden al gesneden). Dat kan beter met bijv. wat koolsalade, een vers broodje en een plattere, bredere burger. De patat is mooi goudbruin, maar vrij hard en mist de smaak van aardappel. Gerechten van tafelgenoten zagen er beter uit al werd bij de Caesar Salad de kaas vergeten. De keukenbrigade lijkt op de automatische piloot te werken, terwijl het restaurant vrijwel leeg was. Bediening bestaat grotendeels uit jonge studenten die een bijbaantje hebben (vacature voor nieuw personeel hangt op de wc). Broers is een grote tent op goede locatie, waar je de hele dag terecht kan voor simpele gerechten, maar waar echt genieten van een gezellig diner voor mij niet echt een optie is. De kaart is daarvoor niet bijzonder genoeg en het restaurant zelf komt van smoezelig en rommelig over. Een flinke herinrichting zou weleens op z´n plaats zijn.

Gegeten op 6 juli 2014

Gegeten op 28 februari 2014

kritischeter

Via een Groupon-aanbieding eten we hier de kleine rijsttafel die bestaat uit 18 gerechten. Vooraf krijgen een lekkere kippensoep met veel groente. Daarna komen er 2 rechauds op tafel en worden de 18 gerechten incl. rijst uitgestald. De ober legt bij ieder gerecht uit wat het is. Alle gerechten zijn goed op smaak en porties zijn precies goed. De pittige gerechten zijn niet te heet en er zijn ook veel koude fruitsalades, atjar etc. om af te koelen. De lekkerste gerechten vonden wij de Daging Bumbu Roedjak (Gestoofd rundvlees in pittige kokossaus), Ajam Ritjah-Ritjah (Kippenboutjes in rode sambalsaus) en de Sambal Goreng Kacang Pandjang (kousenband, petehbonen en tempeh in pittige kokossaus).
Als toetje nemen we de exotische fruitschotel met echt exotische vruchten zoals dragonfruit. Ze hebben al wel een tijdje in de koelkast gelegen, maar het ziet er mooi uit. De spekkoek is fantastisch lekker en smaakt naar meer. Leuk restaurantje om goed Indonesisch te eten in centrum Utrecht. Vriendelijke bediening en er eten ook van oorsprong Indische mensen, dus dat is vaak een goed teken.

Gegeten op 26 februari 2014

kritischeter

Sfeervol restaurant in een werfkelder met vriendelijk personeel. We hebben een mooie aanbieding via Groupon, dus de keuze is beperkter. Vooraf namen we de Keftedes, gehaktballetjes in tomatensaus en de gefrituurde groenten met tzatziki. Beide niet erg bijzonder, vrij weinig smaak aan de grote plakken gefrituurde aubergine en courgette. De tomatensaus bij de gehaktballetjes was waterig en flauw van smaak. Balletjes lijken niet vers bereid en zijn zacht. We missen verse kruiden zoals munt en peterselie. Wel veel knoflook.
Als hoofd nemen we de Aphrodite-schotel met sousouki, souflaki en giros met rijst, tzatziki en de Moussaka. Vleesschotel is redelijk, al is het vlees niet bijzonder lekker op smaak gebracht en de giros niet knapperig, maar zacht. Ook de Moussaka is flauw van smaak en bevat dezelfde blikkerige tomatensaus als het voorgerecht. Op het bord wordt als decoratie suikerstroop gespoten, hele vreemde combinatie met Moussaka en onhandig omdat je steeds met je mouw in de stroop hangt.
Nagerechten zijn redelijk, maar niet bijzonder... We nemen de dikke Griekse yoghurt met honing en walnoten en de Kormos, knapperig Grieks biscuitdessert. Kan weinig fout aan gaan. Het idee van een Groupon-aanbieding lijkt mij vooral om kennis te maken met een voor ons nieuw restaurant, maar we hebben veel beter Grieks gegeten in Utrecht en laten Taverna de volgende keer, zelfs met een mooie aanbieding, aan ons voorbij gaan. Iemand schreef al eerder dat aan de bar in het restaurant wordt gerookt, dat was deze avond helaas weer het geval...

Gegeten op 23 februari 2014

kritischeter

Klein restaurantje midden in Utrecht, maar je waant je toch ook een beetje in tropisch Afrika als je plaatsneemt in Sunshine. Vrolijke, Ethiopische muziek en een wat rommelige inrichting met allerlei parafernalia. Het tafeltje heeft een plastic zeil wat een beetje plakkerig aanvoelt. We kiezen voor het All-In Menu met voorgerecht, combinatie van 4 hoofdgerechten en een nagerecht en dat voor slechts 27 euro per persoon. Vooraf neem ik de Telba Met Aib, een salade met yoghurtkaas en lijnzaad. Deze wordt opgediend in een simpel glazen schaaltje en bestaat uit ijsbergsla, tomaat, yoghurtkaas (een soort feta), olijven en lijnzaad. Het gerecht ziet er niet mooi of bijzonder uit, maar smaakt ok. Het is echter van het niveau 'dat kan ik zelf ook maken'. Tafelgenoot gaat voor een tropische paprikasoep, die echter wat melig is en niet zozeer tropisch. De hoofdgerechten zijn een stuk leuker. Je krijgt een injera (ietwat zurige pannenkoek gemaakt van sorgem-, mais- en bloemmeel) en daarop worden verschillende gerechten uitgestald. De bedoeling is dat je met je handen een stukje injera afscheurt en daarmee de gerechten opschept en direct in je mond stopt. Leuk om zo eens te eten. De verschillende gerechten zijn bijzonder, omdat het echt iets nieuws is. Boerenkool (!), yoghurtkaas, kikkererwtenpuree, gestoofd rund- en lamsvlees in een saus, drumsticks, ei, salade, het is van alles wat. En behoorlijk pittig, maar erg leuk om zo eens te eten en de gerechten verrassend lekker. Je merkt wel dat de gerechten niet vers bereid worden en een nadeel is dat het gerecht vrij snel afkoelt. Je kunt als drankje kiezen uit lekkere tropische biertjes zoals bier met kokossmaak en bananensmaak. Het dessert is voor ons de Abét Abét (lijnzaad met tropisch fruit en honing met yoghurt). Weer geserveerd in eenzelfde bakje als het voorgerecht is het gewoon Hollandse yoghurt met fruit uit blik en wat honing. Sunshine komt er door de charmante uitstraling mee weg, maar in elk ander restaurant kan dit bijna niet meer. Desondanks is het toetje prima te eten. Wil je goedkoop en echt samen eten in een leuke, Afrikaanse sfeer dan is Sunshine een aanrader.

Gegeten op 6 juli 2013

kritischeter

Tegenwoordig worden een groot deel van de pizzaria´s niet meer gerund door Italianen, maar door Turkse of Marokkaanse bakkers. Dat levert ook lekkere, maar net andere pizza´s op, vaak met een dikkere bodem en andere kaas. Bij de Houtoven kun je nog echt de klassieke, dunne bodem pizza eten zoals je die ook in Italie krijgt. De houtoven staat prominent in de zaak en er zijn maar een paar tafeltjes, dus reserveren is gewenst. De voorgerechten zijn beperkt, hier kom je echt voor een pizza of pasta met wijn. De pizza´s zijn 20 of 29 cm doorsnede naar keuze en ze hebben 36 soorten. Mijn Quatro Formaggi is fantastisch, een pizza zoals je die niet vaak krijgt in Nederland. Ook leuk om de pizzabakker aan het werk te zien. Na afloop kun je kiezen uit ijs of Tiramisu. Leuke aanwinst voor Hilversum als je even snel een pizzaatje wilt eten, maar dan wel een hele goede.

Gegeten op 20 mei 2013