a TripAdvisor company

van kritischeter

kritischeter

Mooie locatie direct aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Grotendeels gericht op buiten zitten, maar ook binnen een leuke kantine-achtige eetzaal en bar. De kaart is beperkt: 3 broodjes, wat salades en hamburgers. We gaan voor de hamburger Double Trouble en de salade met geitenkaas. Voor de kleine een pannekoek. De hamburger is oké, al is het Angus-beef wel helemaal grijs doorgebakken. Iets rosé was lekkerder geweest. Lekkere pulled pork erbij. De friet is goed, met het schilletje er nog bij. Rode koolsalade is niet vers, er zitten bruine stukjes tussen. En blijkbaar waren de vijgen op, want die zijn vervangen door tomaat (?). Ook de muntthee is op. Navraag leert ons dat de bestellingen nog niet binnen zijn (tip: er zit op 5 minuten lopen een goede Turkse groentewinkel). Dat verklaart waarschijnlijk ook de oude rode kool. Verder is de salade erg saai, wat krulsla, geitenkaas, tomaten en een een lekkere dressing. Een beetje brood erbij zou fijn zijn. De pannekoek is helemaal treurig, het is meer een crepe, heel klein en dun, blank van kleur. En dat kost dan 5 euro. Onze dochter laat hem staan.
Het valt allemaal wat tegen. Een leuke tent om wat te drinken op een mooie plek, maar je kunt in de buurt leukere, betere en betaalbaardere eettentjes vinden.

Gegeten op 15 mei 2015

kritischeter

Vierde keer dat we dit restaurant bezoeken. En ook deze keer zijn de gerechten weer van een hoog niveau wat betreft prijs/kwaliteit. Alle gerechten zijn altijd heel mooi en netjes opgemaakt en elk onderdeel is goed op smaak gebracht. We hebben hier alle keren met een Groupon-aanbieding gegeten en vaak vallen die aanbiedingen een beetje tegen, omdat je toch minder keuze hebt of enorm moet bijbetalen voor water/brood etc., maar niet bij Marnemoende. We krijgen het 3 gangen Menu van de Chef dat we uitbreiden naar 4 gangen. Vooraf smaakvol varkensvlees met avocadocreme en ingelegde groenten, prachtig opgemaakt bord en mooie smaken. Daarna een seizoenssoep van asperges, met Pieterman (vis). Soep ook weer goed op smaak met witte en groene aspergepunten. Pieterman iets droog, maar goede smaak en op huidje gebakken. Hoofdgerecht is eendenborst, mooi rose en mals, met aardappelgarnituur en ratatouille. Het ziet er weer prachtig uit. Chocoladesouffle is machtig, warm. Het koude limoensorbetijs contrasteert er heel fijn mee. Toptoetje. We hebben wederom erg goed gegeten bij Marnemoende, daarom die negen voor het eten. Bediening is wat minder sjiek dan eerdere keren, waarschijnlijk omdat het publiek nog niet specifiek voor het goede eten komt, maar omdat ze met hun boot in de jachthaven liggen. Dat maakt Marnemoende soms onbegrepen, lees ik in de recensies. Je komt hier voor een culinaire avond op goed niveau, niet om snel een simpel biefstukje met patat weg te werken (al kan dat wel). De wijn wordt royaal ingeschonken in grote glazen (die wel aan vervanging toe zijn). Kraanwater wordt, zoals het hoort, gratis bij het eten geserveerd. Niet alle tafels zijn even gezellig qua setting en er lagen nog wat dooie vliegjes in de vensterbank, maar Rivers Marnemoende is ons altijd uitstekend bevallen en we gaan er zeker weer eten in de toekomst.

Gegeten op 13 mei 2015

Gegeten op 3 mei 2015

kritischeter

We hebben lekker geluncht bij De Reunie. We nemen een broodje gezond, de huisgerookte gravad lax op brood, de bouillabaisse en de tomatensoep. Alle gerechten zien er vers en mooi uit en de porties zijn goed. De bouillabaisse was eigenlijk geen echte bouillabaisse, maar meer een romige vissoep met zalm en garnalen (de beloofde mosselen ontbraken). De vissoep heeft een mooie, krachtige vissmaak. De huisgerookte zalm is lekker zoet en wordt mooi geserveerd op dikke plakken bruin brood met verse salade en kappertjes. Broodje gezond zoals het hoort met ham, kaas, verse salade en ei. De simpele tomatensoep is krachtig van smaak en lekker zoet. Alles ziet er vers uit en smaakt ook zo. Inrichting is type bruin café, vriendelijk personeel, het eten is op goed niveau voor vriendelijke prijzen.

Gegeten op 1 februari 2015

kritischeter

Hele lekkere zelfgemaakte patat bij deze nieuwe snackbar in Lombok. Mooi bruin gebakken, knapperig, goede aardappelsmaak. Daarnaast veel zelfgemaakte snacks zoals de gehaktbal uit de jus en het stoofvlees. De Hamburger Roel (vernoemd naar de vorige eigenaar) is een enorm belegd broodje met een hamburger van de plaat, verse sla en komkommer, gebakken ei en plakjes spek. En dat alles voor vriendelijke prijzen. Ondanks de vele snackbars in de buurt steekt de Hollandsche Hoek er in kwaliteit, klantvriendelijkheid en eenvoud ver boven uit!

Gegeten op 11 januari 2015

kritischeter

Dit restaurant zou één van de beste Italiaanse restaurants in Utrecht moeten zijn, dus onze verwachtingen zijn erg hoog. We beginnen met een prima huiswijn en een royale kan kraanwater. Daarbij sneetjes vers brood met lekkere semi-zongedroogde tomaatjes, zeezout en olijfolie, lekker. Dan kiezen we voor de vissoep (€13,5) en de minestrone (€10,5) als voorgerecht. De minestrone is simpel, maar erg flauw van smaak. De vissoep is mooi opgemaakt met een langoustine, een gamba, mosselen, garnalen, vongole en basilicum. Het ziet er mooi uit, maar ook deze soep is erg flauw en waterig. Ik had gehoopt op de krachtige, geconcentreerde smaak van een goede visbouillon. De schaal- en schelpdieren lijken apart bereid, want die smaken proef je niet terug in de soep. De kok heeft blijkbaar niet geproefd.
Als hoofdgerecht gaan we voor de saltimbocca (€25,5) en de kip uit de oven (€24,5). Ook hier valt weer de flauwe smaak van de gerechten op. De groentes zijn duidelijk niet vers bereid en in beide gerechten komen dezelfde groenten voor (pompoen, champignons, bloemkool, broccoli). Ook de aardappelen uit de oven zijn zoutloos en smaken niet vers. Ze lijken al ver van tevoren gekookt te zijn. De porties zijn ruim en de kip en het kalfsvlees waren lekker mals. Onze ober let niet op en laat de wijnglazen vaak leeg. Verder valt de wat slordige entourage op. Naast onze tafel ligt een verlengsnoer en staat een elektrisch kacheltje. Ons tafeltje staat niet stabiel en moet met een oude krant ondersteund worden. Gezien de kwaliteit tot nu toe besluiten we de prijzige nagerechten te laten voor wat het is. Onze conclusie is dat de hoge prijzen bij La Cantina di David onze verwachtingen absoluut niet waarmaken. Het is een middelmatig Italiaans restaurant waar naar onze idee niet met bezieling wordt gekookt.

Gegeten op 24 januari 2015

kritischeter

Hier kun je gewoon goed eten en heel betaalbaar. Wij namen de vleesspies en de entrecote met champignons. Vleesspies was lekker gekruid en heel sappig vlees, ook de kip. De entrecote was op verzoek nog mooi rood en je kreeg de keuze of ie in de pan of op de grill gebakken moest worden. Het garnituur bestaat uit veel lekkere klassieke groente, zoals spruitjes en bloemkool. Daarbij worden lekkere gebakken aardappelen en friet geserveerd. Erg vriendelijke bediening, je voelt je hier welkom.

Gegeten op 13 november 2014

kritischeter

Een wat luxere Italiaan (geen trattoria) met nette, vriendelijke bediening. Buiten de kaart om kiezen we voor de Bresaola en van de kaart de Vitello Tonato. Mooi opgemaakte, grote borden met een goede salade en ruime porties. Lekker. Daarna gaan we voor een pizza. De pizza´s zien er in eerste instantie goed uit en er is veel originele keuze. Groot en een flinterdunne bodem. Wat mij betreft zelfs iets te dun, omdat het vocht in de bodem overheerst. Ik ga voor de Pizza Angelo´s, omdat ik nog nooit een pizza heb gehad met eekhoorntjesbrood en truffel. Een bijzonder combinatie. Helaas is het ´gebakken eekhoorntjesbrood´ niet vers gebakken, maar komt het uit een blik of pot. Het is slijmerig, heeft veel vocht opgenomen en en de smaak is sterk, maar heel anders dan vers eekhoorntjesbrood. Eigenlijk overheerst die geconcentreerde sterke smaak de hele pizza waardoor het als geheel tegenvalt. De pizza Ortolana is wel gewoon goed met lekkere gegrilde aubergine en courgette. Angelo´s belooft veel goeds en volgende keer gaan gewoon we voor een andere pizza. Top!

Gegeten op 13 juni 2014

kritischeter

Vaak bij Lo Stivale geweest, maar de laatste twee keer viel het tegen. Dat komt vooral door het volproppen van het restaurant. Je zit echt op 30 cm schouder aan schouder te eten met de andere gasten. Ja, het is een kleine tent en dat heeft ook z´n charmes, maar als het eten dan ook niet meer zo goed is als ´vroeger´, dan gaan we volgende keer liever ergens anders heen. Het jarenlange succes lijkt bij Stivale te zijn doorgeslagen in een passieloze routine. Het begint steeds meer een Italiaan te worden die er in Amsterdam al veel te veel zijn rond de grote pleinen. Ok, het eten. De bruschetta was overigens wel bijna perfect, iets te zwart gegrilde stukjes brood, maar met verse tomaten, olijfolie en veel knoflook. Heerlijk. De antipasti is heel basic, gewoon vleeswaren op een bord, verder niks. Ook geen brood erbij. De soorten pizza´s die je kunt kiezen zijn, zoals het hoort in Italië, eenvoudig, maar gebruik dan wel gewoon goeie mozzarella i.p.v. Hollandse, vette kaas. Jammer, jammer. Het is dat we niet zoveel tijd hadden, want de speciale gerechten op het krijtbord leken veelbelovend (o.a. carpaccio van zwaardvis en een vissoep), maar ik weet niet of Stivale nog een kans van ons krijgt, omdat het er steeds minder wordt. Johannes van Dam draait zich om in zijn graf, tijd voor een nieuw Italiaans toptentje in Amsterdam.

Gegeten op 9 juli 2014

kritischeter

Alsof je in Indonesië ergens diep weggestopt in een winkelcentrum een restaurantje bezoekt, zo ligt ook Toko Mitra erbij in hartje Utrecht. Een soort grote kantine met koelvitrines en wat geïmproviseerde Indische versieringen. Je komt er alleen voor het eten. Bord leeg is weggaan. Het zit er wel vaak vol met Indische mensen, dus dat eten belooft wat goeds. Wij doen een late lunch. De kaart is al jaren hetzelfde en biedt weinig vernieuwing. Geen weekschotel of meekoken met het seizoen bij Mitra, dat is wel jammer natuurlijk. We gaan voor de Risolles Pedis, een gefrituurd flensje met een runderragout. Best lekker, beetje pittig en goed op smaak. De Soto Ajam ziet er mooi uit en heeft ook een goeie, geconcentreerde smaak waarin het citroengras goed te proeven is. Simpel bord soep met een eitje en tauge. We besluiten met een Pisang Goreng, die wat cake-achtig is, maar prima. Cassis en cola uit een blikje. Volgende keer de Rames-schotels uitproberen. Gezellig is het er niet, tl-verlichting, koelvitrines, een wat smoezelige keuken. Het schoonmaakapparaat voor de vloer staat gewoon in het restaurant geparkeerd. Je moet er een beetje de charme in zien die de meeste restaurantjes in Azië hebben en dan is Mitra een leuk tentje met vriendelijk personeel waar je voor weinig een bord eten kan krijgen.

Gegeten op 12 juli 2014