van kritischeter

• Recensies in de laatste twee jaar

We wilden een pannekoek gaan eten, maar alle restaurants in De Lage Vuursche waren leeg rond 20:00 uur, behalve dit restaurant. Het was vrij druk en gezellig en zag er wat chique uit. Beethoven´s Fur Elise en andere klassiekers als achtergrondmuziek. Jassen worden netjes aangenomen en we krijgen een mooi, klassiek gedekte tafel met echte servetten en tafellinnen achterin een rustig, apart deel van het restaurant. Geen pannekoeken op de avondkaart, dus we gaan voor de huisgemaakte huzarensalade en de rijkgevulde Volendamse vissoep als voorgerecht. Huzarensalade is fris en heel vers, met Opperdoezer Ronde en beenham. De vissoep is lekker krachtig van smaak en mooi romig. Erg rijkgevuld is de soep helaas niet, een paar mosselen, een paar Hollandse garnaaltjes en stukjes surimisticks. Dat kan veel beter met stukken echte vis, een paar verse mosselen in de schelp en wat peterselie. En dat mag ook wel voor 11,50 euro toch? Bij het gerecht wordt vers geroosterd sandwichbrood geserveerd met lekkere roomboter. Erbij een heerlijke, frisse Spaanse witte wijn, die de ober netjes laat proeven en daarna een flink glas volschenkt.
Als hoofdgerecht nemen we allebei de Vuursche Special, een Stoofschotel van Rundvlees
met champignons, spek, sperziebonen en aardappelpuree,
gegratineerd met kaas. Je krijgt er een flink glas rode wijn bij, die ook erg lekker is. De stoofschotel in pannetje is groot en rijk van smaak en goed gevuld met veel zachtgestoofd rundvlees. Ideaal na een flinke boswandeling. Het is wel een vette hap, dus we bestellen er voor wat extra groente een simpele groene salade erbij. Die is goed op smaak met een simpele dressing en kappertjes.
We zitten vol, maar nemen nog wel de koffie, die ook inclusief is, met wat lekkere huisgemaakte lekkernijen zoals kokoskoekjes, boterkoek en bonbons.
De Lage Vuursche is een klassiek restaurant met een wat chique, ouderwetse bediening. De obers lopen in driedelig pak bijvoorbeeld. De prijzen zijn wat aan de hoge kant, maar de porties vrij groot en het eten gewoon goed. Zeker met een special (19,50 euro incl. wijn en koffie) of het verrassingmenu (32,50 euro) ben je best voordelig uit. En ze hebben ook pannekoeken, maar alleen overdag. De Lage Vuursche is niet hip of vooruitstrevend, maar gewoon klassiek goed.

Gegeten op 28 februari 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Via een Groupon-aanbieding eten we hier de kleine rijsttafel die bestaat uit 18 gerechten. Vooraf krijgen een lekkere kippensoep met veel groente. Daarna komen er 2 rechauds op tafel en worden de 18 gerechten incl. rijst uitgestald. De ober legt bij ieder gerecht uit wat het is. Alle gerechten zijn goed op smaak en porties zijn precies goed. De pittige gerechten zijn niet te heet en er zijn ook veel koude fruitsalades, atjar etc. om af te koelen. De lekkerste gerechten vonden wij de Daging Bumbu Roedjak (Gestoofd rundvlees in pittige kokossaus), Ajam Ritjah-Ritjah (Kippenboutjes in rode sambalsaus) en de Sambal Goreng Kacang Pandjang (kousenband, petehbonen en tempeh in pittige kokossaus).
Als toetje nemen we de exotische fruitschotel met echt exotische vruchten zoals dragonfruit. Ze hebben al wel een tijdje in de koelkast gelegen, maar het ziet er mooi uit. De spekkoek is fantastisch lekker en smaakt naar meer. Leuk restaurantje om goed Indonesisch te eten in centrum Utrecht. Vriendelijke bediening en er eten ook van oorsprong Indische mensen, dus dat is vaak een goed teken.

Gegeten op 26 februari 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Sfeervol restaurant in een werfkelder met vriendelijk personeel. We hebben een mooie aanbieding via Groupon, dus de keuze is beperkter. Vooraf namen we de Keftedes, gehaktballetjes in tomatensaus en de gefrituurde groenten met tzatziki. Beide niet erg bijzonder, vrij weinig smaak aan de grote plakken gefrituurde aubergine en courgette. De tomatensaus bij de gehaktballetjes was waterig en flauw van smaak. Balletjes lijken niet vers bereid en zijn zacht. We missen verse kruiden zoals munt en peterselie. Wel veel knoflook.
Als hoofd nemen we de Aphrodite-schotel met sousouki, souflaki en giros met rijst, tzatziki en de Moussaka. Vleesschotel is redelijk, al is het vlees niet bijzonder lekker op smaak gebracht en de giros niet knapperig, maar zacht. Ook de Moussaka is flauw van smaak en bevat dezelfde blikkerige tomatensaus als het voorgerecht. Op het bord wordt als decoratie suikerstroop gespoten, hele vreemde combinatie met Moussaka en onhandig omdat je steeds met je mouw in de stroop hangt.
Nagerechten zijn redelijk, maar niet bijzonder... We nemen de dikke Griekse yoghurt met honing en walnoten en de Kormos, knapperig Grieks biscuitdessert. Kan weinig fout aan gaan. Het idee van een Groupon-aanbieding lijkt mij vooral om kennis te maken met een voor ons nieuw restaurant, maar we hebben veel beter Grieks gegeten in Utrecht en laten Taverna de volgende keer, zelfs met een mooie aanbieding, aan ons voorbij gaan. Iemand schreef al eerder dat aan de bar in het restaurant wordt gerookt, dat was deze avond helaas weer het geval...

Gegeten op 23 februari 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Klein restaurantje midden in Utrecht, maar je waant je toch ook een beetje in tropisch Afrika als je plaatsneemt in Sunshine. Vrolijke, Ethiopische muziek en een wat rommelige inrichting met allerlei parafernalia. Het tafeltje heeft een plastic zeil wat een beetje plakkerig aanvoelt. We kiezen voor het All-In Menu met voorgerecht, combinatie van 4 hoofdgerechten en een nagerecht en dat voor slechts 27 euro per persoon. Vooraf neem ik de Telba Met Aib, een salade met yoghurtkaas en lijnzaad. Deze wordt opgediend in een simpel glazen schaaltje en bestaat uit ijsbergsla, tomaat, yoghurtkaas (een soort feta), olijven en lijnzaad. Het gerecht ziet er niet mooi of bijzonder uit, maar smaakt ok. Het is echter van het niveau 'dat kan ik zelf ook maken'. Tafelgenoot gaat voor een tropische paprikasoep, die echter wat melig is en niet zozeer tropisch. De hoofdgerechten zijn een stuk leuker. Je krijgt een injera (ietwat zurige pannenkoek gemaakt van sorgem-, mais- en bloemmeel) en daarop worden verschillende gerechten uitgestald. De bedoeling is dat je met je handen een stukje injera afscheurt en daarmee de gerechten opschept en direct in je mond stopt. Leuk om zo eens te eten. De verschillende gerechten zijn bijzonder, omdat het echt iets nieuws is. Boerenkool (!), yoghurtkaas, kikkererwtenpuree, gestoofd rund- en lamsvlees in een saus, drumsticks, ei, salade, het is van alles wat. En behoorlijk pittig, maar erg leuk om zo eens te eten en de gerechten verrassend lekker. Je merkt wel dat de gerechten niet vers bereid worden en een nadeel is dat het gerecht vrij snel afkoelt. Je kunt als drankje kiezen uit lekkere tropische biertjes zoals bier met kokossmaak en bananensmaak. Het dessert is voor ons de Abét Abét (lijnzaad met tropisch fruit en honing met yoghurt). Weer geserveerd in eenzelfde bakje als het voorgerecht is het gewoon Hollandse yoghurt met fruit uit blik en wat honing. Sunshine komt er door de charmante uitstraling mee weg, maar in elk ander restaurant kan dit bijna niet meer. Desondanks is het toetje prima te eten. Wil je goedkoop en echt samen eten in een leuke, Afrikaanse sfeer dan is Sunshine een aanrader.

Gegeten op 6 juli 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Tegenwoordig worden een groot deel van de pizzaria´s niet meer gerund door Italianen, maar door Turkse of Marokkaanse bakkers. Dat levert ook lekkere, maar net andere pizza´s op, vaak met een dikkere bodem en andere kaas. Bij de Houtoven kun je nog echt de klassieke, dunne bodem pizza eten zoals je die ook in Italie krijgt. De houtoven staat prominent in de zaak en er zijn maar een paar tafeltjes, dus reserveren is gewenst. De voorgerechten zijn beperkt, hier kom je echt voor een pizza of pasta met wijn. De pizza´s zijn 20 of 29 cm doorsnede naar keuze en ze hebben 36 soorten. Mijn Quatro Formaggi is fantastisch, een pizza zoals je die niet vaak krijgt in Nederland. Ook leuk om de pizzabakker aan het werk te zien. Na afloop kun je kiezen uit ijs of Tiramisu. Leuke aanwinst voor Hilversum als je even snel een pizzaatje wilt eten, maar dan wel een hele goede.

Gegeten op 20 mei 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Een cafe waar je een lekker biertje kan drinken en gewoon een prima hamburger. Ik ga voor de XXL Burger van Maas Rijn IJsselland-rund met bacon en cheddar (12,50 euro, 17,00 euro met friet en salade) en een maiskolf (3,00 euro). Het is inderdaad een flinke burger, maar erg lekker. De maiskolf is zacht en zoet. We zaten praktisch vol, maar toch nog gezwicht voor een dessert. Er staan slechts 2 nagerechten op de kaart, Dame Blanche en Cheesecake. De serveerster zegt: Ik zou voor de cheesecake gaan, want die komt net uit de oven... Die nemen we, maar het valt tegen. De kok is uitgeschoten met de citroen, waardoor de taart veel te zuur is. Kortom: de specialiteit van Cafe Burger is een burger. En die zijn goed.

Gegeten op 27 juni 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

We kwamen eigenlijk voor de La Place die hier vroeger zat, maar nu bij Onderweg langs geweest voor een lunch (9,95 euro, excl. drankjes). Het is een groot restaurant met een all-you-can-eat systeem met gerechten van over de hele wereld. Voor de lunch kun je kiezen uit salades, sushi, brood met beleg en div. warme gerechten zoals curry, spareribs, frikandellen etc. De kwaliteit is niet erg goed, de pannen waren bijna allemaal vrijwel leeg. Het personeel, erg jong en onzeker, staat erbij en straalt weinig passie uit. De brie was uitgedroogd, gerechten worden niet bijgevuld. Voor 10 euro p.p. mag je misschien ook niet al te veel verwachten van een restaurant. Dus als je onbeperkt matige gerechten wilt eten zit je bij Onderweg goed. Wil je gezellig dineren dan zijn er vast leukere restaurants in Almere.

Gegeten op 27 juni 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Al eerder voor een snelle hap bij Keuken en Deli gegeten en toen enthousiast. Vandaag een keer 'for real'. Het restaurant ziet er leuk uit en is groter dan je in eerste instantie denkt. Het zat helemaal vol en we konden pas na 20 uur terecht. Wat opvalt zijn de verschillende hoekjes en soorten lage en hoge tafels. Doordat er verschillende open keukens zijn waar druk wordt gewerkt is er veel bedrijvigheid, maar ondanks de drukte kun je er perfect een intiem diner hebben en heb je geen last van gesprekken van de buren. Het restaurant is versierd met gedroogde hammen aan vleeshaken, gedroogde knoflookstrengen, kookboeken en blikjes conserveren. Alsof je in een keuken bent! Op de kaart staan zo'n 10 voorgerechten en 10 hoofdgerechten. We beginnen met een selectie van vleeswaren als voorgerecht. Mooi geserveerd op een plank komen er een drietal vleeswaren op tafel. Mortadella, pastrami en chorizo. Deze waren alle drie verrukkelijk. Mooi, dun gesneden en puur gepresenteerd. We hadden ook graag één van gedroogde hamsoorten willen proeven. Toen we dit bij de ober aangaven kregen we een extra plankje met twee soorten ham, de Coppa di Parma en een Jamon Serrano. Om gratis even te proeven, fijne service. Vooraf ook het Brood van Menno uit IJsselstein. In als z'n eenvoud heerlijk. Met originele smeersels zoals aioli met sinaasappel. Sowieso valt de vriendelijke en attente bediening op, ondanks dat het hele restaurant vol zit.
We gaan voor de Langzaam gegaarde lamsnek met een jus van gepofte knoflook en rozemarijn met rösti met geitenkaas (19,50 euro) en de Gnocchi met postelein, basilicum, blauwe druiven en artisjokkenhart (17 euro). De lamsnek is mooi mals en sappig. Goed op smaak en een lekkere jus van knoflook erbij. De Gnocchi is vers en lekker, maar de kok is helaas uitgeschoten met de pepermolen. De porties zijn aan de grote kant, wat helemaal niet erg is. Je kunt er los friet, groente of salade bij bestellen. De ober komt regelmatig vragen of alles naar wens is en brengt vers kraanwater. Na het hoofdgerecht zitten we best wel vol, maar de desserts zien er lekker uit. We gaan voor de Notenparfait met een warm notentaartje en chocolade-munt saus (6 euro) en de Klassieke broodpudding, met een caramelsaus (7 euro). De broodpudding is zo lekker zacht en zoet en combineert perfect met de caramelsaus dat de notenparfait een beetje teleurstelt. De parfait is te koud, de notentaart wat saai. Al met al hebben we een erg leuke avond gehad en lekker gegeten voor nog geen 100 euro incl. wijn. No nonsens, lekker eten in een goeie sfeer. Keuken en Deli is zeker een aanwinst voor Utrecht. Binnenkort maar eens die 'Best Burger in Town' uitproberen bij de afhaal.

Gegeten op 28 juni 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Een erg ongezellig restaurant door de grote opzet en sportieve voetbalinrichting. Maar dat is op deze locatie niet ongewoon, dus dat hindert niet als het eten maar goed is! Helaas valt ook dat eten erg tegen. De steaks zijn wel aardig, in mijn geval een ribeye. Maar daar is alles mee gezegd. Carpaccio vooraf is koud en smaakloos. Bijgerechten zoals de friet en salade zijn heel beperkt. Zoute friet, slappe sla. Het restaurant was op deze zondagavond vrijwel leeg, maar personeel is vooral druk met gezellig kletsen achter de bar en let niet op. Als je de Vakantieveilingen-bon gebruikt krijg je een beperkte menukaart. De gewone kaart biedt meer keuze, maar de prijzen zijn aan de hoge kant. De desserts vielen ook tegen. Je kunt bij andere restaurants met hetzelfde concept veel beter eten.

Gegeten op 8 juni 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Vriendelijke eigenaren, hebben alles opgegeven voor deze zaak, pure passie voor de horeca. Een prachtige koffiemachine die heerlijke koffie maakt. De broodjes zijn simpel, vers (!) en lekker. Kleine, fijne zaak.

Gegeten op 28 november 2012

IENS bestaat 15 jaar!