van pettervanraalte

• Recensies in de laatste twee jaar

De eerste en welverdiende 10 die ik geef is voor Parkheuvel. Wat een mooie smaken, wat een fijne wijnen en wat was de bediening onopvallend aanwezig.

Hier wordt echt gekookt, worden smaken en texturen gecombineerd, misschien wel uitgevonden, een groter compliment kan ik niet maken. Het klopt gewoon.

Een ervaring om snel te herhalen!

Gegeten op 19 oktober 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

See You See Me heeft een wat gekke reputatie heb ik gemerkt. Veel van mijn vrienden die graag lekker eten kennen het niet of denken dat het niet de moeite waard is om hier te gaan eten.

Vrijdag waren we met 5 personen en we hadden ivm een bezoek aan de schouwburg erg weinig tijd, iets meer de 45 minuten. Bij navraag bleek dat geen probleem, al was de zaak al redelijk gevuld, onze bestelling zou snel worden opgenomen en geserveerd. De toezegging werd 100% waar gemaakt.

Het eten is smaakvol, met mooie pittige tonen maar wel zodanig dat je de afzonderlijke ingredienten blijft proeven. De mix van Aziatische keukens is fijn, en vermeldenswaardig zijn de tofu bereidingen, die hier goed zijn. Twee pepertjes als aanduiding van pittigheid kan je serieus nemen. Indien je niet heel erg goed tegen heet eten kan, neem dan 1 of geen gerecht met een peper aanduiding.

De ossehaas met peper en honing, de kip met peper en basilicum, de salade van eend, allemaal heerlijk en smaakvol.

Het restaurant is ruim, je zit niet dicht op andere tafels en de bediening is vlot en correct, al was een van de dames die ons bediende een beetje te amicaal af en toe, maar op een niet vervelende manier.

Houd je van Aziatisch eten, in een setting die ruim boven dat van een chinees uitstijgt, het namelijk een mooie zaak met net gedekte tafels, ga dan zeker een keer hier eten. De prijzen zijn zeer schappelijk. Wij gaan in ieder geval nog eens terug.

Gegeten op 14 september 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Genietend van de laatste stralen zomerzon konden we terecht op het terras van Pierre. De kaart voor het diner is beperkt maar voldoende. Er is keuze uit kleine en grotere gerechten, waarbij aardappelen, friet en groente als supplement besteld kunnen worden. Een prima concept maar als je de eerste keer komt, zoals wij, dan hadden wij na het nuttigen van de gerechten inclusief twee bestelde bakjes patat en een bordje groente, toch nog best een beetje trek. De portionering is zeker niet overdadig.

De gerechten zijn mooi van smaak, en op je bord je zal geen onnodige frutsels aantreffen. De gegeten parelhoen was uitstekend klaargemaakt, de pastinaakcreme en gegrilde groene asperge smaakvol, al had de asperge wel wat bijgesneden mogen worden (slordig). Mijn tafelgenoot koos voor de tong, die netjes schoongesneden was, maar er wat kaal op een bordje bij lag. De bijbestelde frietjes waren wat tegenvallend, wat veel kleine harde stukjes, en niet zo vers als het overige eten.

Wat betreft de wijn, we dronken o.a een rueda, die lekker was met een bijzonder lange afdronk, maar 6 euro voor een glas witte wijn die echt niet heel bijzonder is en winkelverkoop rond de 7,50 zit, is toch echt wat overdreven.

Qua smaken was ik tevreden, qua portionering niet helemaal. Er zijn zeker nog een aantal verbeterpunten, maar ik ga nog wel eens terug om te kijken hoe deze zaak zich ontwikkelt.

Gegeten op 9 september 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Een schotel van mosselen met kikkererwten en venkel? Ik had er nog nooit van gehoord, zodoende wilde ik het graag proberen. De mosselen waren een van de dagmenu's, ze serveerden ook nog een vega gerecht met aubergine en een kipgerecht, voor de prijs van slechts 10 euro. Dikke frieten zijn dan wel een bijgerecht a 3,50.

Vooraf at ik de schaaldierensoep, die was goed van smaak, iets te veel verse peper wellicht, maar smaakvol. De mosselen waren klein, zeker geen jumbo, en de combinatie met kikkererwten was leuk bedacht maar geen winnaar. De bijbestelde heerlijke frieten met verse mayonaise smaakten ons prima.

De Unie is een eetcafe met prima eten, zeker voor het prijsniveau. De huiswijnen zijn lekker. Jammer dat het soms nog wat rustig is, deze zaak verdient het om wat voller te zitten.

Gegeten op 4 september 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

In het kader van de restaurantweek leek het ons gezelschap leuk om eens kennis te maken met La Vilette. Maandag 3 september zijn wij het diner gaan proberen. Een net kaartje stond reeds op tafel met daarop het menu, en tips voor bijpassende wijnen, een en ander keurig met prijzen.

Wat aten we:
Tartaar van kalf, met dunne gezuurde venkel, compote van venkel, kerriesaus en gepaneerde gamba
Krokant gebakken stukje grietfilet en coquille met kruidenrisotto, bisque en rouille
Entrecote met stukje van diverse groente, een variatie op gnocchi (aardappel en oude reijpenaar), compote van ui
Gepocheerde perzik met sabayon en sorbetijs op basis van melk

Met de gerechten is nergens iets mis, afzonderlijk zijn de smaken goed tot heerlijk, maar wat mij opviel is dat de gerechten geen geheel vormen. De gamba bij de tartaar van kalf was geen versterking van het gerecht, zo ook niet de zware bisque en rouille bij de prachtig gebakken griet en fijne kruidenrisotto. Er lijkt wat teveel op het bord te gebeuren waardoor het geen geheel is, geen compleet gerecht. Het dessert, de gepocheerde perzik was om je vingers bij af te likken. Een mooie sabayon, fijn ijs, goede garing van de perzik (al was die op 1 bord wat harder).

Waar La Vilette in de fout ging, was bij de bediening. Hoewel hij de hele avond correct was en goed bediende, al kwam het soms wat gemaakt over, hoorden we toch tot twee maal toe een ongepaste opmerking op aan ons adres op. Aan tafel gekomen met de laatste gang constateerde de ober dat een van de tafelgenoten naar het toilet was, waarop hij zei: “het lijkt wel of er iedere keer iemand van deze tafel naar het toilet is, dan wacht ik wel weer”. De andere opmerking was van eenzelfde strekking bij de keuken gemaakt toen hij een eerdere gang wilde uitserveren.

Al met al leuk om een keer bij La Vilette te hebben gegeten, het eten is goed maar de gerechten niet altijd goed in balans. Het eten is meer dan een 7 meer geen volle 8 als je het mij vraagt. De opmerking van de ober kon echt niet.

Gegeten op 3 september 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Wij eten een paar keer per jaar Grieks, meestal spontaan als we er zin in hebben, bijna altijd is er een plekje hoewel het aardig druk kan zijn in het restaurant. Zelfs dan lukt het om snel wat te eten indien we niet veel tijd hebben.

Olympia is een goed Grieks restaurant, heeft een uitgebreide kaart met gerechten die je verwacht. Een vernieuwing qua Griekse kookkunst heeft deze keuken nog niet bereikt, maar dat is niet erg. Het eten is van een goede en constante kwaliteit, veel vlees maar ook verse vis en vegetarische gerechten (beperkt) staan op de kaart.

De wijnkeuze is beperkt, maar in orde. Het decor is Grieks, niet heel bijzonder maar er is voldoende ruimte tussen de tafels.

Het eten is een dikke 7 waard in vergelijking met andere restaurants. In vergelijking met andere Griekse restaurants zou ik ze een dikke 8 geven.

Gegeten op 3 augustus 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Tony's Place wordt nooit mijn favoriet denk ik. Al een keer of 4 at ik hier, voornamelijk omdat het kind van een vriendin er graag een pizza eet.

De service is niet geweldig. De meisjes in de bediening spreken zoals bij veel Italiaanse restaurants beperkt Nederlands, wat de communicatie niet ten goede komt. Heel opmerkzaam met afruimen zijn ze helaas ook niet.

Het eten is matig, de pizza is beter. Ik nam recent de ossobuco, die helaas niet erg mals was, zelf wat taai hier en daar. Op de kaart staat dat bij vlees- en visgerechten pasta wordt geserveerd. Jammer is het dan dat ik een klein broodbordje met wat sliertjes spagetti bolognaise kreeg, voor mij een onbegrijpelijke combinatie. Als een en ander dan heel goedkoop zou zijn, maar 22 euro voor een stukje taaie ossobuco met drie happen pasta is niet goed en in verhouding.

Jammer, want het begint zo goed met een ontvangst met een crostino en een slokje rode wijn van het huis, maar de gedachte die daar achter zit (of zat) wordt niet voortgezet tijdens de rest van onze aanwezigheid.

Gegeten op 28 juli 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Old Dutch is voor mij een beetje Rotterdamse sjiek en komt wat oubollig over. Het interieur is niet erg hip, maar het terras met de moderne kantelbare overkapping -zodat je ook in de regen buiten kunt zitten - is fraai.

De bediening staat strak in het pak, maar is ontspannen, op de achtergrond altijd aanwezig en weet nog hoe een kreeftensoep aan tafel vakkundig bereid wordt.

De kaart biedt voldoende keuze, het 4-gangen dagmenu was zeer goed. De wijnkaart is voorzien van klassieke franse wijnen maar een goede selectie wereldwijnen ontbreekt niet. De wijnen die per glas geschonken worden zijn uitstekend, tenminste de 5 soorten die wij proefden.

Eten bij Old Dutch is prettig, klassiek, geen moleculaire fratsen of gelakte borden die gedresseerd zijn met een pincet. Je wordt als gast goed verzorgd, krijgt mooie gerechten voorgeschoteld en een uitstekende service. Natuurlijk is het dan wat duurder dan bij zomaar een gemiddeld restaurant, maar Old Dutch is dan ook niet zomaar een gemiddeld restaurant. Wij hebben genoten en heerlijk gegeten.

Gegeten op 27 juli 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Een uitgebreide keuze, heerlijke broodjes, lekkere Barbera wijn, een persoonlijke bediening. Ik nam de truffelburger, die goed van smaak was, met een truffelmayonaise die nu eens niet alles overheerst, mooi subtiel en in balans. Het broodje pesto, mozarella en parmazaan dat mijn vrouw at was tevens erg smaakvol. Enige opmerking die te maken is, is dat de salase die we erbij namen, er wat droog uitzag, omdat de sla zelf niet eerst was aangemaakt met een dressing, qua smaak overigens prima.

We gaan snel terug om de andere broodjes te proberen.

Gegeten op 20 juli 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Een vrij groot standpaviljoen, waar je de gebruikelijke kaart treft, zeker in Zeeland. We proberen de mosselen, en dat is de juiste keuze. Mooie jumbo's, met slecht wat prei en kruiden gekookt, maar o zo lekker.
Er is geen bediening. Tafels worden wel ingedekt en uitgehaald, maar het bestellen en halen van drinken doe je zelf bij de bar, waar je ook je eten besteld, wat dan keurig wordt gebracht.

Simpel, doeltreffend en heerlijke mosselen.

Gegeten op 23 juli 2012

IENS bestaat 15 jaar!