van GerardPL

• Matig

Bezocht kort na een vakantie in Portugal had de deceptie niet groter kunnen zijn. Een blik in de halfopen keuken bevestigt de kwaliteit die je op je bord krijgt. Matig bereid eten met weinig authenticiteit, voor de buitenom de kaart gemaakte sangria idem dito.

• Matig

Er een paar maal gegeten en zaken afgehaald, maar de versheid laat te wensen over. Verder begrijp ik dat katten in de zaak de muizen weghouden, maar of het uit het oogpunt van hygiëne ook wenselijk is moet een ieder maar voor zich beoordelen. Prijzen veel te hoog voor de gebodene kwaliteit, je neemt wel smaken waar, maar van verfijndheid is niet echt sprake. Wellicht dat in deze buurt geld minder telt, maar het valt beter te besteden.

• Uitstekend

Hier nu een aantal maal gegeten, zowel vis, kreeft als mosselen en altijd goed tot uitstekend. Onze favoriet, de zes jaar oude zeeuwse platte oesters zijn uniek, zo vers, dan neem je toch minimaal anderhalf dozijn met zijn tweetjes, tja, dat zou je wel elke dag willen eten.
Compliment ook voor de kingcrab, immers niet overal te verkrijgen en ook hier is wederom de versheid en bereiding zo belangrijk, het heeft het gewoon hier, en daarmee is alles gezegd.
Goede wijnkaart, deels klassiek maar zeker ook met gedurfde en vernieuwende variatie als je daar voor wilt gaan.
Het interieur is wat gedateerd, en de tafels nabij de airco zou ik niet aanbevelen, maar eigenlijk is het maar bijzaak als het eten zo vers en goed bereid is. Vooral in die kwaliteit (blijven) investeren zou ik zeggen, dan komen wij vanuit Amsterdam graag naar Yrseke.

• Goed

Onlangs hier passerend viel ons oog op het bord langs de weg “hazebout met rode kool”. Dat laten we ons geen twee keer zeggen, dus direct gekeerd en naar binnen.
Ons eerste bezoek hier, en eigenlijk vooraf geen idee dat we in een pannenkoekenhuis waren beland. Op het bestelde hoefden we niet lang te wachten en we kregen een mooie hazebout, met rode kool, peertje en puree geserveerd. En dat voor een heel schappelijke prijs. Samengevat: heerlijk, zo hoort een haas bereid te zijn. De peertjes mochten net iets langer gestoofd, maar dat is ook wel het enige puntje van kritiek. Personeel is erg jong, maar vlot, relaxt en vriendelijk. In de huiselijke, op en top Hollandse sfeer, is het goed vertoeven. Reclame werkt dus en we gaan binnenkort op herhaling.

• Slecht

Na diverse bezoeken, en daarbij terras, lunch en borrelhapjes als redelijk tot goed ervaren, onlangs maar eens iets van de menukaart besteld. “Smaak van de zee” en mijn eega “zeewolffilet met octopus”. Samengevat: dramatisch slecht. De filets van beide menu’s waren niet bijzonder vers, lauwwarm, deels opgekruld als oude schoenzolen, smakeloos en soppig van de overvloedige olie. De coquille en vinaigrette waren wel goed, maar daar valt ook weinig aan te verprutsen. De portie patat voor beide gerechten was erg karig. Na bijbestellen (gratis) kregen we er een dubbele portie bij, vreemd. De huisgemaakte mayonaise, ook weer niet vers, geen smaak en niet aantrekkelijk om te zien. Het groentegarnituur, met name de worteltjes, ook al geen smaak en heel werkwaardig (lees slecht) bereid. Personeel is formeel, misschien goedbedoelend maar ook niet meer dan dat. Overwogen nog vooraf oesters te bestellen, maar de wijze waarop ze in de zaak tentoongesteld liggen weerhield ons er van, zo bewaar je geen kostbare zeevruchten. De pretenties worden duidelijk niet waargemaakt, spijtig en onverstandig voor zo’n mooie historische locatie.

• Matig

Erg pretentieus, je krijgt meer serviesgoed dan eten op tafel, maar het gaat niet alleen om presentatie. De kwaliteit van het eten overstijgt het gemiddelde echt niet, de prijs die er voor betaalt wel. De mooie ligging alleen kan dat ook niet rechtvaardigen. Op de weekendavonden wordt je al gauw buitengekeken want dan transformeert het restaurant naar club. Qua muziek en bezoekers is het clubgebeuren volledig af te raden, het is verbazend dat dit op deze mooie locatie mogelijk is.

• Matig

Is er niet een bepaald merk bier op, dan is de muziek wel weer te hard,vaak nonchalant personeel, kortom altijd wat. De lunchgerechten zijn nog redelijk, maar met dineren is de prijs/kwaliteit ver zoek. De kassa wordt gedeeld met de goeddraaiende koffiewinkel erboven, een nadere inspanning zou desondanks toch wel wenselijk zijn. Een pilsje op het terras in de zomer is wel ok.

• Uitstekend

Jaren geleden bij de vorige uitbaters hier vaak gegeten, tijd voor een hernieuwde kennismaking. En die is zeer goed bevallen. Tezamen met ega het lamskroontje besteld, en de smaak, bereiding en presentatie hiervan waren top. De portsaus is wat dominerend, had voor ons achteraf eigenlijk niet gehoeven maar dat is puur persoonlijke smaak. De friet was goed doorbakken, iets meer groente bij het hoofdgerecht zou nog wel mogen. Een leuke amuse vooraf en ook het dessert was prima in orde. Helaas was de oude port op, maar die houd ik nog tegoed, want er komt zeker een vervolg als wij weer eens het zeeuws-vlaamse landje bezoeken.

• Matig

Het interieur is veelbelovend, helaas valt de kaart tegen. De bestelde doorbakken lamskoteletten waren toch nog erg rosé, te kort of niet gemarineerd en tamelijk smakeloos. Ook de tapas zijn niet bijzonder authentiek. De prijs/kwaliteit verhouding is daardoor wat zoek. Pluspunt is de goede en vriendelijke bediening, maar dit kan het matige eten niet compenseren natuurlijk.

• Slecht

Was mijn onderstaande recensie nog goed, inmiddels heb ik mijn mening bijgesteld. Onlangs weer gegeten daar, mijn vrouw bestelde lamschenkel en ik wilde geit met o.a. abrikozen. Welgeteld 1 abrikoos geteld, de wilde geit was verpakt in teveel en te pittige saus, waardoor je geen vlees proefde. Toen we uitgegeten waren hadden mijn vrouw en ik exact hetzelfde bot op ons bord!! Mijn vrouw, van mediterraanse afkomst, proefde nog even van mijn bot en concludeerde dat het precies hetzelfde vlees was als haar lamschenkel. De ober hiermee geconfronteerd, maar die hield toch vol dat ik wilde geit had.

IENS bestaat 15 jaar!