van Stoelendans

• Recensies in de laatste twee jaar

Wij wonen in de buurt van Rotterdam en komen 1 x per jaar naar Groningen, waar we vorig jaar voor de eerste keer bij deze Griek hebben gegeten. Gisteren waren we er weer en we hebben er wederom heerlijk gegeten. Om verder niet in herhalingen te vervallen: zie onze recensie van 09-05-2012, want het was ook nu allemaal perfect. Deze keer hadden we zelfs nog plaats gehouden voor een dessert (baklava met ijs en slagroom) en ook dat was prima. Vriendelijke en snelle bediening, de eigenaar maakte ondanks de grote drukte toch even tijd voor een praatje: inmiddels in de weekends zelfs de zoon in de zaak. Die gaat vast deze familietraditie doorzetten! Heel veel succes en... tot volgend jaar!

Gegeten op 25 mei 2013

• Uitstekend

Leuke ontvangst door enthousiaste eigenaar. Glaasje ouzo ter verwelkoming. Gezellige inrichting met gelukkig voldoende ruimte tussen de mooi gedekte tafels. Wij hadden beiden "o mezes tou bekri" en die was hier wel heel erg lekker met een werkelijk uitstekend gegrillde ossenhaas! En ook uitgebreid (met aubergine, courgette en paprika, frites, rijst, sperziebonen en salade)! Karafje prima huiswijn (rood, Nemea) erbij en na afloop alleen koffie omdat we geen ruimte meer voor een dessert hadden. Aardige geste van de serveerster om bij het brengen even te informeren of ik wist wat Griekse koffie was. Ja; die vergissing met die drab maak je maar één keer, hahaha. Kortom: een aanrader. Jammer dat we zo ver van Groningen wonen (bij Rotterdam), anders kwamen we hier veel vaker, maar de volgende keer in Groningen gaan we hier beslist weer eten!

• Uitstekend

Op onze eerste avond in De Koog (22-03) hebben we hier gesmuld van het visstoofpotje met alle bijlagen (groente, salade, patat, gebakken aardappels, gekookte aardappels, met op het bord o.a. ook nog aardappelsalade en stoofpeer), Het was ongelofelijk veel, maar ook ongelofelijk lekker). Ook het dessert (Straciatella Royal en Weckpot) was prima, maar eigenlijk net iets te veel na het hoofdgerecht. In elk geval gingen we hier beslist niet met honger de deur uit, maar wel met een heel tevreden gevoel! Leuke sfeer, attente en vriendelijke bediening. Je merkt dat het een familiebedrijf is (en al sinds 1934 actief is)! Kortom: echt een aanrader. Helaas was het restaurant op 26-03 en 27-03 gesloten (buiten het seizoen...) en dat merkten we pas toen we daar op 26-03 weer wilden eten. Dat zegt wel wat om in zo'n korte tijd ergens terug te willen komen, terwijl De Koog toch vrij veel aanbod heeft.

• Matig

Eten prima, ontvangst en bediening tenenkrommend slecht, waarbij de dame er helemaal een potje van maakte. Ze stuurde zelfs hotelgasten die even een kopje koffie in het restaurant wilden drinken, weg naar de "huiskamer", terwijl het al laat was en het restaurant inmiddels vrijwel leeg. Na het vragen om de rekening ging ze met wat bekenden aan de bar staan te kletsen, maar wij kregen ook na lang wachten geen rekening,zodat we uiteindelijk zelf maar naar de kassa zijn gelopen, waar gelukkig net weer de heer tevoorschijn kwam, die ons echter eerst een rekening van een andere tafel presenteerde...

• Uitstekend

Nadat ons diner in het kader van de RestaurantWeek wegens waterschade in maart geen doorgang kon vinden, werden we uitgenodigd om in mei alsnog te komen kennismaken met The Restaurant, waarbij (voor dezelfde prijs) het diner werd uitgebreid naar 4 gangen, plus een glas champagne. Zaterdag 8 mei was het dan zover en we werden correct ontvangen, men wist dat we kwamen voor het verlate RestaurantWeekmenu, kregen een glas champagne in de bar, waarna we aan tafel werden uitgenodigd. Men had als menu een caesarsalade, aspergesoep met Hollandse garnaaltjes, lam met eveneens asperges (leuk ingespeeld op het seizoen) en een warm chocoladetaartje met espresso granité en yoghurtijs. Het smaakte allemaal voortreffelijk, de bediening was perfect (correct, niet afstandelijk maar ook niet amicaal), de pauzes tussen de gangen precies goed. Wij hebben een heel goede indruk gekregen en op de vraag na afloop of men het zo goed had gemaakt (terwijl de waterschade toch overmacht was), konden we dan ook alleen maar zeggen: méér dan!

• Uitstekend

Zondagavond 19-07-2009 hebben we hier met zijn tweetjes gegeten. Prima ontvangst door een keurige jongeman in grijs kostuum, naar we aannemen de manager. De gereserveerde tafel was nog niet vrij, maar we werden uitgenodigd om aan de bar alvast iets te bestellen en toen na enige tijd de tafel, met schitterend uitzicht op de plas, voor ons klaar stond, begeleidde dezelfde keurige jongeman ons erheen, waarbij hij zelfs onze drankjes voor ons naar de tafel bracht. Een eveneens keurige, jonge ober bracht ons de menukaarten en vroeg ons of we alvast wat brood en tapenade wensten. Wij hadden net een keus gemaakt, toen hij met een schaal vleessoorten aan tafel kwam om - met wat uitleg - ons de keus voor het vlees te vergemakkelijken. Dat was sneu voor hem, maar wij vonden het hoe dan ook een leuk idee. Na de bestelling te hebben opgenomen vroeg hij of we nog een karaf water wensten, wat we ook een prima geste vonden. De bediening was duk dik in orde, maar het eten stak daar zelfs nog iets boven uit. Heerlijke bife de lomo (wij hadden de bife de lomo all-in, 180 gram, met keuze uit een saus en een bijgerecht - en we kregen er zelfs chimichurri bij, hetgeen standaard is, begrepen we later - inclusief een keus uit het uitgebreide saladebuffet). De rode huiswijn was er erg lekker bij. Als dessert namen we het flensje met dulce-de-leche-ijs. Helaas bleek dat ijs op, maar de ober stelde vanille-ijs voor en dat was een prima alternatief. Al met al een zeer geslaagde avond!

• Slecht

Zondagavond 05-07-2009 zijn we hier met zijn vieren gaan eten. Helaas waren er al diverse gerechten niet meer verkrijgbaar, zo werd ons bij het uitreiken van de menukaarten medegedeeld. We bestelden om 19.30 uur 4 voorgerechten en 4 hoofdgerechten plus een fles wijn. Daarna kwam de ober ons vertellen dat inmiddels de door ons bestelde mosselsoep ook op was, zodat we een alternatief moesten zoeken. Een half uur na de bestelling kwamen 2 van de 4 voorgerechten, en er gebeurde vervolgens niets meer. De ober die de bestelling had opgenomen was al diverse keren langs gelopen met vuile borden, maar hem viel kennelijk niet op dat 2 van de gasten niets hadden en de andere 2 wel, maar er nog niet aan waren begonnen. Navraag bij deze ober leerde dat het aan de computer lag (hoongelach was zijn deel) en na verloop van tijd kwamen de andere 2 voorgerechten dan ook nog. Om 20.45 uur waren de hoodgerechten en ook de fles wijn nog steeds niet gearriveerd. Omdat we buiten zaten, maar het inmiddels zo laat was geworden dat de temperatuur niet meer aangenaam was, wilden we een tafel binnen, maar die bleek in eerste instantie niet beschikbaar! Vreemd: we hadden gereserveerd en je gaat als restauranthouder toch niet gokken op mooi weer? Stel dat niemand buiten had kunnen zitten, dan hadden heel veel mensen binnen geen tafel gehad! Gelukkig gingen er mensen weg en na enige tijd konden we binnen plaats nemen, pal voor een open deur (hoezo: van de regen in de drup?). Er werd voor het lange wachten en de 2 fouten bij de voorgerechten niets spontaan aangeboden, zodat wij als hint gaven dat de fles wijn toch wel gratis zou zijn nu. Het werden uiteindelijk 4 glaasjes van het huis... Om 21.30 uur - dus 2 uur na de bestelling - kwamen dan eindelijk de hoofdgerechten, maar de fles wijn was er nog steeds niet, zodat we daar weer om moesten vragen. Bij het bestellen van de nagerechten gebeurde hetzelfde als bij het bestellen van de voorgerechten: er was iets niet, werd ons verteld, zodat we dat uiteraard niet bestelden, maar iets anders en jawel hoor: de ober kwam vervolgens terug om te vertellen dat 2 van de 4 door ons bestelde nagerechten inmiddels ook niet meer verkrijgbaar waren. De aandacht van het personeel voor de gasten was minimaal en ons zien ze hier niet meer terug!

IENS bestaat 15 jaar!