Kijken naar koken zonder handjes!

Aansluitend op een week verblijf aan de voet van de immense Mont Blanc, reisde ik af naar de strakke, grijze kustlijn van Oostende. Hier vond de derde editie van de Flemish Primitives plaats, hét gastronomische event van Vlaanderen, waar dit jaar alles in het teken van Groente stond.

Het galadiner op zondag, waar de top 14 chefs van België in evenveel gangen hun beste beentje voor zetten, moest ik helaas missen. Al begreep ik van Nederlandse collega’s dat er vanaf de zevende gang een heel aantal afhaakten door de overkill aan signature dishes van deze culinaire grootheden.

Maar maandagmorgen was het dan zover. In het casino van Oostende, pal aan zee, werden we ontvangen door koffiemagnaat Nespresso. Nu in padvorm in plaats van de  bekende cupjes. Dat zou voor de horeca geschikter moeten zijn, maar de koffie wordt er nou niet echt lekkerder op.

Klokslag negen uur startte het ware spektakel in de grote zaal, waar het podium voor de gelegenheid tot een volledig uit roestvrij staal opgetrokken, hightech kookeiland was omgebouwd. Tot acht uur ’s avonds werden wij vervolgens getrakteerd op een overweldigende show van vooral veel mannen en één vrouw, hun keukenhulpen, geslepen messen, groente in alle vormen en maten, kunstwerken op het bord, gegrilde kolen op open vuren, veel rook, weinig geur maar vooral konden wij helaas helemaal niets proeven.
redzepi_herman

Op grote afstand kon de zaal zich slechts via live videobeelden, vertoond op een enorm scherm, vergapen aan de precisie en bevlogenheid waarmee iedereen de gerechten opmaakte op een bijpassend bord. Met veel groen van vele soorten cressen en zelfs mos uit het bos.

Bekijk hier het spectaculaire videoverslag van The Flemish Primitive 2011 (door Ronald Hoeben van foodtube.nl)

"Cake of peace"
"Op dit podium kwamen dan de groten der culinaire aarde stuk voor stuk in verschillende settings voorbij. Zo was daar het aanstormend talentenduo met de verfijnde Pascal Bardot (Astrance, Frankrijk) en de grote blonde viking, Magnus Nilsson (Faviken, Zweden). Een one-man en een kipshow van de excentrieke Massimo Bottura (Osteria Francescana, Italië). Het echtpaar Boer (De Librije, Nederland) deden samen met Gert de Mangeleer en zijn sommelier Joachim Boudens (Hertog Jan, Belgie) een robbertje stoeien over welke wijn bij welk gerecht en welk gerecht bij welke wijn. Hoogtepunt was het driemanschap van René Redzepi (Noma, Denemarken), Sergio Herman (Oud Sluis, Nederland) en Michel Bras (Bras, Frankrijk). Drie generaties op het allerhoogste niveau, met wijze woorden van Bras, stelende blikken van Herman en de razende roelie Redzepi.

Meest onder de indruk was ik van de “Cake of Peace” van de hand van onze eigen Sergio Herman. Een dessert van limoen dat er uitsprong door zijn flabbergasting design. Een glamourous glimmend, zilveren taartje, waarin het peace-teken meerdere malen was uitgedrukt, met on top een diepgevroren babyhandje in peace-houding van, volgens mij, limoensorbet. Het was te ver weg om te fotograferen, maar deze houden jullie echt van me tegoed.

Een ding is zeker: het zijn allen sterren, kunstenaars, vakidioten, culi-extremisten, maar ook gewoon mensen. Waarbij ik me soms afvraag of zij zelf nog wel een leven hebben of toch voor het grootste deel geleefd worden. Want ze stonden er toch maar weer van heinde en ver, sommigen zelfs met hun hele crew.

Ik heb genoten, mijn plezier was groot.

Bekijk hier het spectaculaire videoverslag van The Flemish Primitives 2011 (door Ronald Hoeben van foodtube.nl)

Rene_Redzepi___Dish
Rene Redzepi