Gizzi's keukenmagie

Jonah Freud is als eigenaresse van de De Kookboekhandel op de Haarlemmerdijk in Amsterdam een expert op het gebied van kookboeken. Elke maand bespreekt zij op kritische wijze een nieuw kookboek in IENS & OUTS. Onlangs werd zij genomineerd voor de award Boekverkoper van het Jaar. Een prijs die zij in onze ogen ruimschoots verdiend. Stem ook op haar!

"We moeten een nieuwe kookdiva zoeken", moet iemand ergens in Engeland gedacht hebben. Nigella komt op leeftijd, een jonge, fris en fruitige dame kunnen we hypen om ook de jongeren weer naar de onvolprezen Engelse culinaire televisieprogramma’s te laten kijken. En zo was er opeens Gizzi.

Met de looks van Nigella, een magische blik en een beetje aanwijzingen hier en daar weet ze het op tv goed over te brengen. Kortom, er is een concept bedacht, er wordt een marketingstrategie omheen verzonnen en we hebben een format.

Het is mij niet echt duidelijk hoe oud Gizzi is, ik schat zo in tussen de 30 en de 35, maar ze zou ook 25 kunnen zijn.

Het boek is bedoelt voor jongeren dus wordt er op de achterkant gemeld dat ze jou vertrouwen in de keuken geeft. Al bladerend door het boek is het mij niet helemaal duidelijk waarom dit boek je een ster in de keuken zal maken. Er staat internationaal getinte receptuur in, waarbij haar Engelse afkomst wel duidelijk aanwezig is.

Of ze doet alsof ze het een Engels tintje geeft, zoals onderstaand recept aangeeft. Geen idee waarom het gebruik van cider in plaats van witte wijn een Engelse twist geeft, maar dat komt misschien omdat alle cider die ik tot nu toe in mijn leven heb gedronken afkomstig is uit Frankrijk en niet uit Engeland.
gizzi

Mosselen met cider en room
“Dit Franse mosselrecept heb ik een Brits tintje gegeven. Heerlijk!”

Voor: 4 personen

- 3 knoflooktenen, gepeld en fijngehakt
- 500 ml droge cider
- 3 kg mosselen schoongemaakt
- 100 ml slagroom
- Zeezout en versgemalen zwarte peper
- 2 eetlepels fijngehakte verse peterselie
- Knapperig brood om erbij te serveren

Verhit de boter in een grote, diepe pan. Voeg de sjalotten toen en bak ze in ongeveer 3-5 minuten zacht. Bak tijdens de laatste minuut de knoflook mee.

Giet de cider erover, laat hem borrelen, voeg de schoongemaakte mosselen toe behalve de exemplaren die niet dichtgaan wanneer je er een tik op geeft. Doe het deksel stevig op de pan en zet het vuur op matig.

Laat 2 minuten staan of tot de mosselen open zijn. Haal de mosselen met een schuimspaan uit de pan en verdeel ze over 2 warme kommen. Gooi alle mosselen weg die hardnekkig dicht blijven. Dek de kommen af, zodat de mosselen warm blijven.

Zet het vuur hoger en laat de cider vijf minuten borrelen tot hij met een derde is ingekookt. Giet de slagroom erbij, roer en breng op smaak met zwarte peper. Laat nog een minuut borrelen, proef en voeg eventueel een heel klein beetje zout toe. Giet de saus over de mosselen en dien onmiddellijk op met knapperig brood en een lepel voor de cidersaus.

“Als je de mosselen op zijn Frans wilt, moet je gewoon de cider vervangen door witte wijn.”